Відкритий урок з біології у 8 класі "Будова та функції серця"









Цілі:
·        навчальна:
сформувати в учнів поняття кровообіг; допомогти  з'ясувати значення кровообігу  в життєдіяльності організму  людини;  вивчити особливості будови серця  у зв'язку з виконуваними функціями; ознайомити учнів з механізмом  нейрогуморальної регуляції роботи серця  та з'ясувати його пристосувальний характер.
·        розвивальна:
розвивати в учнів уміння активного мислення, робити порівняння, аналізувати та систематизувати матеріал, робити висновки, працювати з науковою літературою.
·        виховна:
продовжувати виховувати в учнів ставлення до свого здоров'я і здоров'я оточуючих.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.


Хід уроку
І. Організаційний момент. (Слайд 1)
Людина, яка має позитивне ставлення до інших - має таку чисту,
прозору душу, як вода. Чиста душа незаплямована  ні заздрістю, ні гнівом,
ні образою, ні сумом. Але ось з людиною щось трапилось і вона затаїла в душі гнів (додає  фарбу), і ланцюжок потяг за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить, яка відволікатиме від важких думок. Тоді трапляється чудодійне перетворення (додає луг).
- Якою стала вода? (чистою, прозорою). Тож і я вам бажаю
жити у терпимості, добрі, радості, щоб поряд з вами були ті люди, з якими ваша душа і серце будуть наповнені чарівною силою, чистою і прозорою, як джерельна вода.
(Слайд 2)
Візьмімось за руки!
Надійно і дружно
Мости побудуймо
Міцні дуже-дуже.
Мости, що єднають
Знання й уміння,
Збудуймо, додавши
Наснаги й терпііння. (О.В.Самаруха)
(Учні, що сидять поруч, за допомогою рук будують міст, що єднає їх під час
роботи на уроці)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Виконання вправ на сайті learningApps в парах.
     Мандруючи лабіринтами біологічних знань,  протягом останніх уроків ви дізналися дуже багато таємниць із життя нашого організму та певних фізіологічних систем органів. Сьогодні ми продовжимо своє дослідження.
Отож , давайте налаштуємось на активну роботу та пригадаємо те, що ми вивчали на попередніх уроках.
      У себе на партах ви бачите аркуші паперу із зображенням кодів. Візьміть свої гаджети та проскануйте його. Тепер перед собою ви бачите вправи, які маєте виконати. Коли виконаєте вправи, нажміть на галочку в правому нижньому кутку. Тоді зробіть скріншоти, та збережіть їх.
ІІI. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 3)
Запропонувати учням розв’язати задачу:
Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків?
Рішення
70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.
3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок.
157,500 л х 6 уроків = 945,000 л крові перекачується за 6 уроків.
Серце – орган, який починає працювати першим ще в організмі зародка, а вмирає останнім. Давньогрецький мислитель Аристотель вивчав розвиток курячого зародка. У яйці, що лише одну добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Учений вигукнув: «Живе в живому!». Він зрозумів, що це зачаток пульсуючого серця.
IV. Тема уроку: Будова й функції серця  (Слайд 4)
Завдання уроку: ознайомитися з будовою серця; визначити як будова серця пов'язана з його виконуваними функціями; встановити які особливості будови серцевого м'яза; встановити як регулюється робота серця.
Епіграф уроку (Слайд 5)
                      Серце – джерело життя, початок всього,сонце мікрокосмосу,
від якого залежить вся сила і свіжість організму.
                        Ніщо не може замінити серця і взяти на себе його функції…

Вільям Гарвей,
англійський фізіолог  ХVІІ ст..

Учитель. Жоден орган не є таким величним і важливим як серце. І з жодним іншим органом не пов’язано стільки легенд, інтриг і романтики. Наприклад, у словах відомого українського поета В. Сосюри  згадується цей величний орган:
«Всім серцем любіть Україну свою
І вічні ми будемо з нею …»
   Серце – це не тільки літературний образ, а й образ духовності, який знаходить своє місце і в релігійному житті людини.
Демонстрація ікони «Пом’якшення злих сердець» (Слайд 6)
Коли Божа Матір на 40 день народження  Ісуса Хреста прийшла з ним до храму. До неї підійшов Св. Старець Симеон Богоприємець і побачив у Христі не просто дитину, а очікуваного всім ізраїльським народом Визволителя, Месію. Старець звернувся до Богоматері й сказав: «Буде твій Син предметом сперечань: одні будуть говорити, що він благий , інші, навпаки, що він обманює народ. І зроблять його як мішень, у яку стріляють повісивши Його на дереві хрестому і, як стрілами, простромивши Його цвяхами й списом. У той час і тобі Божа Матір пройде крізь душу зброя скорботи  й хвороби сердечної, коли побачиш Його на хресті і коли будеш проводжати Його зі світу».
Це пророцтво Симеона і зображено на цій іконі. 7 списів , що означає в Св. Писанні «повноту» чого – небудь, в цьому випадку повнота горя, скорботи й хвороби сердечної, які були принесені Богоматері

V. Вивчення нового матеріалу.
1. Лекція – діалог
Сьогодні окрім того, що ми вивчимо будову серця, я пропоную вам виконати такий  міні-проект і скласти паспорт даного органу (Слайд 11).:
1.     Що собою представляє серце? (серце – це порожнистий м’язовий орган).
2.     Який процес забезпечує серце? (кровообіг).
3.     Де розміщене серце? (у грудній порожнині між легенями, дещо зліва).
4.     Якої воно форми? (подібне до конуса, вершина якого розміщена вниз, а основа – вгору).
5.     Як називається графічний запис змін електричних потенціалів, які виникають внаслідок збудження серцевого м’яза? (Електрокардіограма)
6.     Які розміри серця? (приблизно з розміру кулака людини).
7.     Яка маса серця? (220-300 г).
Цей паспорт буде заповнювати кожен сам на протязі всього уроку
Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце – це всього лише м'язовий насос. Але перш, ніж перейти до будови серця, давайте пригадаємо, як влаштована уся серцево-судинна система, на чолі управління якої перебуває серце.
Що включає в себе анатомічно серцево-судинна система? (Слайд 7)
Включає в себе серце й усі судини тіла, від найбільших і до найменших. Це артерії, вени і капіляри.
2.Значення серця, його розташування й маса (Слайд 8)
Кровоносна система людини побудована так само, як у всіх ссавців. Серце чотирикамерне, роз­ташоване в лівій частині грудної порожнини між правою та лівою легенями. Серце — це порожнис­тий м'язовий орган, що складається з двох перед­сердь і двох шлуночків. Ліва і права його частини мають спільну перегородку, що повністю розділяє артеріальну та венозну кров, виключає можли­вість її змішування. У правій половині тече веноз­на кров, у лівій — артеріальна.
У вас на партах лежить уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу»
ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА
— Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.
— На дві
— На дві кімнатки?
— На дві
— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву приходить у гості лише ала кров, а в праву — темна. Коли воно стискається — двері закриваються і гості залишають серце.
— А із
— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
— У легені. Там вона обмінює
— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої
— Знову в праву частину? — Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву
— Невже
— Невже серце таке складне?
— Так, та ще й сильне. Один його удар може
— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр. Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.
Важливими для роботи серця є клапани(два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові. Між передсердями і шлуночками є клапани, вони не пропускають кров назад до передсердь. Клапани мають форму стулок, тому їх називають стулковими. На виході аорти з лівого шлуночка, а легеневої артерії з правого розташовані півмісяцеві клапани.
Властивості серцевого м’яза

 ( Розповідь з елементами бесіди . Демонстрація слайдів) (слайд 9)
Слово «серце» походить від слова «середина». Серце людини на 2/3 розміщене у лівій частині грудної порожнини, верхівкою спрямоване вперед, вниз і ліворуч. Це порожнистий м'язовий орган.
(Слайд 10)   Маса серця людини коливається в межах 250-360 г. Розміри серця людини приблизно дорівнюють розмірам його кулака.
4.Як працюють клапани серця? Слайд 11)
Перегляд відео
5. Стінка серця утворена трьома оболонками(Слайд 12): внутрішньою - ендокардом , середньою м'язовою – міокардом  і зовнішньою сполучнотканинною - епікардом .
(Слайд 13) Зовні серце оточене перикардом - еластичною навколосерцевою сумкою, яка оберігає його від перерозтягнення, коли воно наповнюється кров'ю. Сумка заповнена рідиною, що зволожує серце і зменшує його тертя під час скорочень.
8.     Хвилинка релаксації
А чи чули ви таке поняття як кардіограма? Що це таке?  Електрокардіограма – це графічний запис змін електричних потенціалів, які виникають внаслідок збудження серцевого м’яза. Тобто запис тонів серця. А зараз, щоб трохи відпочити, я вам пропоную подивитися відео, яке називається «Кардіограма серця музиканта».
Перегляд відео
 (Слайд 14)
Серцевий м'яз має такі фізіологічні властивості:
 збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм.
(Слайд 15) Автоматія серця - це здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають у самому серці. Якщо  вирізати серце жаби і перемістіть на скельце, то воно перший час продовжує скорочуватися, але незабаром припиняє свою діяльність. Якщо через це серце пропустити  рідину, що заміняє кров, то серце довгий час продовжує працювати. Таке серце називають ізольованим. Ще в 1902 році російський вчений А.Кулябко довів  можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини.
Він оживив серце дитини через 20 годин після його смерті пропусканням через судини серця сольового розчину. Всі ці досліди показують, що причини, що викликають автоматичну діяльність серця знаходяться в самому серці.
Кровопостачання серця (Слайд 16)
Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини,  і теж потребує постійного надходження кисню та поживних речовин.
Кровопостачання тобто живлення серця здійснюється коронарними, або вінцевими, артеріями.

(Слайд 17) Учитель. Серце працює не відпочиваючи в середньому 65 – 70 років. Серце сучасної людини – це орган, який зазнає найбільших ударів з боку  екологічних змін, нераціонального і незбалансованого харчування.
      Сьогодні в Україні хворих на серцево-судинні захворювання зросла в три рази за останні 5 років. Якщо раніше 10 років тому серцеві хвороби чоловіків турбували у 40 років,а жінок у 50 років,  то сьогодні вона знизилась до 30 років.
VI. ОСМИСЛЕННЯ ОБ'ЄКТИВНИХ ЗВ'ЯЗКІВ
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота по варіантах «Термінологічне сердечко» (Слайд 18)
І варіант - із запропонованих слів складіть термін «Збудливість»
Здатність серцевого м’яза сприймати зміни зовнішнього середовища й відповідати на них збудженням

ІІ варіант -  дати визначення  термінів: епікард, міокард, ендокард.
Вправа «Творці коміксів»
Закінчити комікси, які були створені на сайті Storyboard That. (Слайд 19)
VI. Підсумок уроку. Учитель аналізує активність класу протя­гом уроку та характеризує рівень знань кожно­го учня, даючи рекомендації.
Вправа «Закінчи речення» (Слайд 20)   
Думаю, що сьогодні ви усвідомили для себе всю велич людського серця і переконалися в тому, що його потрібно шанувати, любити, прислухатися до нього. Тож давайте придумаємо один одному побажання закінчивши речення  «Хай добрим ваше серце буде для того щоб …»

VІІ. Повідомлення  домашнього  завдання (Слайд 21)

1.Опрацювати параграф «Органи кровообігу. Серце» (початковий і середній рівень).
2. Серце працює упродовж усього життя без зупинки. Поясніть, у чому причина такої працездатності серця та його м'язів? (достатній рівень).
3. Скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя». Групи учнів повинні прорекламувати заняття фізичними вправами та їх вплив на покращення і зміцнення серцевого м’яза (високий рівень).

Завершальне слово вчителя (Слайд 22)
Прислухайся – у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
І ми без серця жити не змогли
Така робота серця – титанічна
Життя триває наше кожну мить.
Але воно – тканинне і не вічне,
Тож, люди, серце ваше бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити – справжня мука,
Тож, люди,
серце ваше бережіть!

Немає коментарів:

Дописати коментар