Основи здоров'я



Контроль знань


5 клас



Система уроків з основ здоров'я у 6 класі

Психоактивні речовини і здоров'я. Позитивні і негативні впливи однолітків. Протидія тиску і маніпуляціям

Мета: розглянути  згубний  вплив  психоактивних  речовин  на  організм  підлітків, розвивати  вміння  критично  аналізувати  та  робити  висновки  щодо  існуючих  міфів  про  психоактивні  речовини,  формувати  активну  позицію щодо відмови від вживання згубних для здоров'я речовин; сприяти формуванню впевненої поведінки учнів, умінню протидіяти негативному впливові однолітків
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
             Фронтальне опитування
III.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни взяті разом. Це куріння, алкоголізм і наркоманія. Експеримент.
Проведемо експеримент з аркушем паперу. Зверніть увагу, як він виглядає зараз:чистий, гладенький, цілий. Візьміть фломастер чорного кольору і проведіть лінію від руки в будь – якому напрямку. Тепер відірвіть від аркуша частинку. Решту зімніть.
 Чи змінився стан аркуша?
Чи можна його зробити таким, яким він був спочатку?
Так само понівечений організм людини після згубного впливу  куріння, алкоголю та наркотиків відновити повністю неможливо.
Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку
IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя.
На основі статистичних даних різних країн можна зробити висновок, що тепер на нашій планеті до 60% чоловіків і 20% жінок курять.
З’явився новий термін – “хвороби курців ”. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно на планеті гине 2,5 млн. осіб
1. Психоактивні речовини і здоров'я
  • Розповідь учителя з елементами бесіди
           Психоактивні  речовини  —  це  будь-які  хімічні  речовини (або  суміші)  природного  або  штучного  походження,  що  впливають  на  функціонування  центральної  нервової  системи,  приводячи  до  зміни  психічного  стану  людини.  Ці  зміни  можуть бути як позитивними (лікування), так і негативними.
             Психоактивні  речовини,  що  спричиняють  залежність (звикання)  та  заборонені  законодавством,  називаються  наркотиками.
             Про  шкідливі  для  здоров’я  чинники  —  пияцтво,  куріння,  алкоголізм  і  наркоманію   говорилося  і  говориться  дуже багато.  Іноді  їх  дуже  м’яко  називають  «шкідливими  звичками».  Але  саме  вони  приносять  безліч  лих  і  страждань  для  родин, є  соціальним  злом  для  суспільства.  Більш  того,  результатом цих  шкідливих  звичок  є  скорочення  тривалості  життя,  підвищення  смертності  населення,  народження  неповноцінного потомства.
 Легенда про тютюн
Летів якось чорт. Та кудись задивився
Й на вербу суху животом настромився.
Помер. Може, правда, а може брехня –
Посипалася з чорта того порохня.
Ішли мужики. Порохню найшли:
Вони недалечко там поле орали.
Кишені діряві були, як на зло,
Тож, чортове зілля повсюди зійшло.                                                                                     
Понюхали – листя духмяним здалося.
Комусь до смаку воно дуже прийшлося.
«Ти ба!» - мовив хтось, і від цього «ти ба»
З’явилася назва у зілля – ТАБАК.
Багато з тих пір табаку розвелося.
Пізніше курити його повелося.
А хтось, кажуть, сплюнув і вигукнув: «Тю!»
З’явилась у зілля ще й назва «ТЮТЮН»
  • Робота з підручником у парах. Причини вживання психоактивних речовин - найпоширеніші міфи і реальність
Учні  працюють з відомими «міфами  та реальністю» про вживання психоактивних речовин
  • Розповідь учителя з елементами бесіди
         Якщо  порахувати,  скільки  грошей  на  рік  курці  витрачають  на  сигарети,  то  вийде  чимала  сума.  Крім  того,  неабияких  грошей  коштують  запальнички,  постійно  треба  проходити  процедуру  відбілювання  зубів  від  нікотинового  нальоту. А  ще  іноді  доводиться  викидати  одяг,  випадково  пропалений сигаретою.  А  якщо  пригадати,  скільки  коштує  лікування  від різних  хвороб,  що  виникають  унаслідок  паління,  то  суми  ви­являються  чималими. 
   Робота в групах: «Вартість шкідливої звички».
            Об’єднайтесь у 4 групи (тиждень, місяць, рік, десятиліття).
Підрахуйте, скільки грошей витрачає людина щодня купуючи  упаковку сигарет 
за середньою ціною (за тиждень, місяць, рік, десять років).  (Пачка сигарет -30 грн. *365 днів)
Подумайте, як можна було б витратити ці кошти, якби їх не довелося витрачати на сигарети.
         На  ці  гроші  можна  купити  щось  реально  необхідне,  здійснити  туристичну  подорож  або  взяти  участь у  благодійному  проекті.  Існує  безліч  речей,  на  які  можна  було б потратити ці гроші без шкоди для здоров’я.   
3. Позитивні й негативні впливи однолітків
  • Слово вчителя
Згідно  з  дослідженнями  психологів,  найчастіше  причинами куріння підлітків є:
  • наслідування більш старших товаришів, особливо тих,на  яких  хотілося  би  бути схожим  (у  тому  числі  й  батьків);,
  • бажання здаватися дорослим, незалежним;
  • бажання «бути як усі» у компанії, де курять.
Існує  хибне  уявлення  про  те,  що  куріння  дозволяє  схуднути  (що  не  відповідає  дійсності).  Ця  помилкова  думка  є  причиною  того,  що  починають  курити  підлітки  з  надмірною  вагою, найчастіше дівчата.
        Куріння  дуже  часто  поєднується  з  прийомом  алкогольних напоїв, наркотичних речовин.
Зазвичай  перша  спроба  куріння  відбувається  в  групі  однолітків.  Боязнь  бути  відкинутим  посилює  бажання  стати  «як усі». Поступово розвивається звичка, спричинена звиканням організму  до  дії  нікотину,  що  переходить  у  нікотинову  залежність.
          І  навпаки,  діти,  які  разом  зі  своїми  однолітками  займаються  спортом,  спілкуються  в  різноманітних  гуртках, клубах  за  інтересами,  зайняті  корисною,  розвиваючою їх особистість  діяльністю,  не  мають  бажання  й  часу  на  шкідливі  звички.  У  таких  дітей  престижними  є  спортивні  рекорди,  інтелектуальні  досягнення,  всіляко  підтримуються  вияви  творчих  здібностей.  А  наявність  згубних  звичок  лише осуджується.
          Робота з роздатковим матеріалом
          Отже, вплив однолітків може бути як негативний так і позитивний. Підкресліть зеленим приклади позитивного впливу друзів, а червоним — негативного
     Виручають нас з біди, спонукають до куріння, попереджають про небезпеку, залучають до занять спортом, пропонують когось обманути,  пропонують прогуляти заняття, радять переглянути хороший фільм, заохочують щось вкрасти, захищають від ворогів, пропонують когось побити.
Протидія тиску і маніпуляціям
Інтерактивна гра
            Учениця 10го класу одної із українських шкіл досліджувала, як її однокласники почали палити. Вона вияснила, що в більшості випадків це сталося під впливом друзів. Наприклад, ти прийшов на дискотеку. Хтось приніс сигарети. Якщо ти відмовляєшся, тобі говорять: «Та ти що! Ніхто не побачить, мама не дізнається». Так і звикли. Протистояти впливу однолітків нелегко. Особливо, якщо тебе вмовляє не одна людина, а кілька.
              Щоб переконатися в цьому пограємо в гру
Об’єднатись у трійки. Розрахуйтеся на перший, другий та третій номера. 
Спочатку другі номера переконують перших з’їсти цукерку, а ті відмовляються.
Потім другі і треті номери разом вмовляють перші.
Перші номери діляться своїми відчуттями. Коли складніше було відмовитись?
Способи маніпуляцій. Обговорення схеми в підручнику
              Обговорення  байки  Крилова «Вороні Бог послав шматочок сиру...».
Звернути увагу учнів на описані в них способи маніпуляцій.

Перегляд мультфільму «Ворона і лисиця».


Учні повинні зробити висновки, що  у мультику, на відміну від байки, ворона не піддалася маніпуляціям лисиці.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  • Практична робота «Моделювання ситуації відмови від вживання психоактивних речовин»
Мета  роботи:  навчитися  захищати  власні  інтереси  й  здоров’я  та  не  піддаватися  негативним  впливам  однолітків  та дорослих.
Хід роботи:
1.  Проаналізуйте  зміст  перших  двох  стовпчиків  таблиці  та запишіть  у  третьому  стовпчику  ту  фразу,  що  слід  сказати у відповідь на пропозицію закурити сигарету.
                                АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ, КОЛИ ВАМ ПРОПОНУЮТЬ СИГАРЕТУ
Дії партнера
Ваші дії
(алгоритм)
Запишіть ваш варіант
відповіді згідно з алго­ритмом дій
Робить пропозицію.
Пропонує закурити си­гарету
Поясніть, що ви думаєте
та відчуваєте


Намагається відволікти від
теми.
«Що ти як маленька
дитина»
Повертайтесь до теми.
Висуньте вимогу.
Запитайте, що він думає

Тисне, переконує.
«Усі  курять», «ти що,
рекламу не дивишся?»
Відмовтесь, або відтяг­ніть час, або запропо­нуйте альтернативу

 Зробіть  загальний  висновок  щодо  пропозицій  вживання  психотропних речовин.

VI.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  • Підсумкова бесіда
—  Що нового ви дізналися на уроці?
—  Яка діяльність сподобалася найбільше?
VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф 14. Намалювати малюнки на тему «Шкідливим звичкам скажем – ні!»

 Іван Крилов байка «Ворона та Лисиця»

Вже скільки раз казали миру,
Що влесливість гидка, та мова марна ця:
Улесливий завжди зворушує серця.
Вороні якось бог послав був грудку сиру.
Ворона сіла на суку
Й хотіла вже було поснідать до смаку,
Але задумалась, а в роті сир тримала.
В цей час Лисиця тут близенько пробігала.
Враз сирний дух Лисицю зупинив:
Лисиця бачить сир,— Лисицю сир сп’янив.
Вона навшпинечках до дерева підходить,
Вертить хвостом, очей згори не зводить
І ніжно каже, влеслива така:
«Голубко, гарна ж ти яка!
Ну й шийка в тебе, а очиці!
Як розказать, так небилиці!
А пір’ячко яке! Який дзьобок!
І, мабуть, ангельський у тебе голосок!
Благаю, заспівай!
А що коли, сестрице,
При отакій красі ти й в співі чарівниця?
Так ти б у нас була цар-птиця!»
Вороні з лестощів звихнулась голова,
Від радощів забилось їй дихання,—
І на привітливі Лисиччині слова
Ворона каркнула щосили з здивування:
Сир випав — зникла з ним і пройда лісова.



Цікава інформація
У багатьох країнах світу активно борються з курінням:
• У США штраф до 3000 доларів чекає кожного, хто спробує закурити в Нью-йоркському ресторані з кількістю місць більше 35.
• В Італії останнім часом взагалі кинули палити в суспільних місцях — ресторанах, барах, музеях, банках і офісних приміщеннях. Із порушників там стягують штраф до 125 євро.
• В Англії на гроші, які як штраф платить порушник законодавства, можна купити уживаний автомобіль.
• У Франції за куріння в ресторанах, кафе і на перонах з недавніх пір доводиться платити настільки ж великі штрафи.
• У Данії значно зросли ціни на цигарки.
• У Сінгапурі палити на вулицях дозволено, а струшувати попіл ні... Тому, хто впустить коробку з-під цигарок, загрожує штраф у 625 доларів.
• У Токіо з 2002 року заборонено палити у всіх громадських місцях під загрозою величезного штрафу.
• Керівники заводів, банків, офісів почали давати надбавку до заробітної плати некурящим співробітникам.



Толерантне ставлення до людей, що живуть з  ВІЛ

         Мета: надати учням інформацію  про ВІЛ і СНІД,  ознайомити зі шляхами передання і методами захисту від ВІЛ-інфекції; розвивати навички толерантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ; виховувати ставлення до  здоров’я людини, як найвищої  цінності.
         Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Епіграф уроку:
«Найдорожче в людини – це життя.
Воно дається один раз –
і прожити його потрібно так,
щоб не було нестерпно боляче
за безцільно прожиті роки»
 Микола Островський
                         

І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
    Фронтальна бесіда      
      На попередньому уроці ми вивчали як впливають на організм людини психоактивні речовини. Пригадайте, які ви знаєте психоактивні речовини, чому їх так назвали? 
      Знаючи, що нікотин і алкоголь шкодять здоров’ю, люди, на жаль , палять і вживають алкогольні напої. Дехто не зважає на застереження і вживають ліки та використовують засоби побутової хімії не за призначенням. Які причини цього?
       Як впливає на організм людини тютюнопаління та зловживання алкоголем?
       Дуже часто підлітки починають пити та палити під впливом оточення. Як протидіяти негативному впливу однолітків?
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
    Китайський філософ Лао-то говорив: «Той, хто може подолати іншого – сильний, той,  хто може подолати себе, - могутній».
   Я вам бажаю бути сильними та могутніми, бути добрими, уміти співчувати та любити.
   Тому, що тільки любляча людина здатна поспівчувати, вислухати,вчасно прийти на допомогу, уміє пробачити, про таких кажуть: «Людина з великим серцем».
    Саме сьогодні я вам принесла емблему «Серця», в якому хочу, щоб ви знайшли місце на любов, співчуття, терпіння, надію, добро.

    Сьогодні  ми будемо вивчати важливу тему, яка є актуальною для нашого сьогодення – це ВІЛ СНІД.

         Раптом. Звідки не візьмися,
         Вірус ще один з’явився
        ВІЛ – це крах усіх надій,
        Найстрашніший лиходій.
        Він підступний, злий,нахабний,
       Лютий, хитрий і нещадний.
Оголошення теми та завдань уроку.
IV.  Вивчення нового матеріалу.
·          У 70-ті роки XX ст. З’явилося нове інфекційне захворювання – СНІД.  Це смертельно небезпечне захворювання , вилікувати яке сучасна медицина поки що неспроможна.
·         Збудник хвороби – специфічний вірус, що отримав назву вірусу імунодефіциту людини – ВІЛ. Він руйнує імунну систему людини, яка покликана захищати організм від різних інфекцій.
·         Пригадаймо, що означають слова ВІЛ і СНІД?

Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
        Розв’язування ситуації.
       Олексію 12 років, він щойно повернувся зі школи. Сумний і пригнічений. Почувається добре, але причина настрою – усі знають , що в нього ВІЛ. Більшість однокласників уникають хлопця . у нього немає друзів. Кожного дня Олексій іде зі школи з опущеною головою . у хлопця депресія. Усі його бояться, і він почувається страшенно самотнім. Олексій хотів би мати друга, із яким можна було б поговорити…
     Запитання для обговорення
·         Чому хлопця уникають однокласники?
·         Чому його всі бояться?
·         Що на вашу думку, найбільше пригнічує Олексія: хвороба чи поведінка його однокласників?
·         Чи підліток небезпечний для своїх однокласників?
·         Що б ви порадили однокласникам Олексія?
  Перегляд відео

   
V. Робота з підручником. Робота в парах. (ВІЛ передається, ВІЛ не передається)
Вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) передається через:
                     Відповідь
«так»
«ні»
1.Рукостискання


2.Спільне з ВІЛ-інфікованим користування  верхнім одягом


3.Обійми


4.Спільне користування фонтанчиком для питної води


5.Спільне користування голками та шприцами для ін’єкцій


6.Чхання та кашель


7.Плавання в басейні


8.Рушники,мило,мочалку


9. Домашніх тварин


10. Посуд, їжу


11. Туалети (унітази)


12. Спільне користування голками для проколювання вух


13. Монети та паперові гроші


14. Постільну та натільну білизну


15. Переливання крові


16. Дверні ручки та спортивні снаряди


17. Поцілунки


18. Комарів та інших комах


19. Годування немовляти груддю


20. Народження від ВІЛ-інфікованої матері


      
VІ.  Гімнастика для очей
    
VII. Творче завдання. Вправа «Серце друга»
        (Кожен учень отримує листівку у формі серця.) Напишіть, як ви можете допомогти уявному ВІЛ- позитивному другу (сісти за одну парту, вислухати, поспілкуватися, захистити, запевнити у своїй дружбі, запросити на свято, прийти в гості, відсвяткувати якусь подію, пограти разом, зателефонувати, познайомити зі своїми друзями тощо). Зачитайте свої записи.
VIII. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа «Червона стрічка»

       Червона  стрічка – це усвідомлення проблеми ВІЛ/СНІДу, надія на те, що буде знайдена вакцина проти ВІЛ і ліки від СНІДу; солідарність із людьми, які живуть із ВІЛ; пам’ять про мільйони людей, життя яких забрала хвороба; протест проти дискримінації людей які живуть із ВІЛ.
        На червоній стрічці  напишіть   побажання для ВІЛ-інфікованих людей, починаючи фразою: «Друже, я тобі бажаю…»

IX.  Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія
Продовжити фразу: « Я можу розповісти рідним (друзям ) про ВІЛ і СНІД…», «Сьогодні на уроці я дізнався…», «Найбільше мене вразило…»
Х. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 15.
Намалювати малюнки на тему «Захисти себе від СНІДУ»
Узагальнююче слово вчителя.
Завершимо урок словами Д. Карнегі: «…Щодня робіть хоча б одну добру справу, яка може викликати усмішку радості на чиємусь обличчі.» Пам’ятайте, що вашої допомоги і підтримки потребують не тільки ВІЛ- інфіковані, а й  близькі та рідні, які поруч із вами. Толерантними слід бути до всіх людей.






Спілкування людей. Засоби комунікації. Навички спілкування

Мета: : сформувати у дітей поняття про комунікації; дослідити прогрес у розвитку засобів комунікації; відпрацювати навички спілкування: уміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми; виховувати соціальну свідомість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій
Вправа «Тримай усмішку – вона додає здоров'я»
ІІ. Руханка
Трава  -  низенька-низенька, (присісти)
Дерева – високі-високі. (потягнутися)
Вітер дерева колише, гойдає (нахили тулуба)
То в право, то вліво хитає, (нахили тулуба)
То в перед, то назад, (нахили тулуба)
То в низ пригинає. (нахили тулуба)
Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)
А учні тихенько за парти сідають (сісти за парти)
І основи здоров'я вивчають.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1.      Складання на дошці кругової діаграми «Від чого залежить наше здоров'я»
Проблемні запитання.
-          Заради чого людина вступає в процес спілкування? Чи впливає спілкування на здоров'я людини?
2.      Вправа «Асоціативний кущ»
Обговорення визначень поняття «спілкування».
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Епіграф уроку: Спілкування – найбільша розкіш у житті (Антуан де Сент-Екзюпері).
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя .         Значення спілкування в житті людини
                Упродовж життя кожен з нас постійно контактує, спілкується з найрізноманітнішими людьми. Здавалося б, життєвий досвід, який ми поступово набуваємо, дозволяє розв'язати будь-яке повсякденне питання. Але насправді лише одиниці самостійно відкривають правила спілкування, що допомагають уникати додаткових труднощів у взаємодії з іншими людьми, своєчасно «гасити» конфлікти в наслідок непорозумінь.
                Спілкування – це складний багатоплановий процес установлення і розвитку контактів між людьми, який породжений потребами спільної діяльності і включає обмін інформацією, вироблення єдиної стратегії взаємодії, сприйняття і розуміння іншої людини.
                2. Робота в малих групах
                Завдання: написати пам'ятку, створити проект про запропоновані проблеми.
-          Як зробити наше спілкування приємним, радісним, бажаним, продуктивним?
-          Яких правил слід дотримуватися в процесі спілкування зі співрозмовником?
Обговорення правил спілкування між учнями групи.
Отже, можна виділити такі основні правила спілкування:
1.       Будьте завжди ввічливими, привітними та доброзичливими в спілкуванні. З повагою ставтеся до співрозмовника.
2.       Будьте уважними до співрозмовника, до його стану і настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.
3.       Умійте слухати і не перебивати інших.
4.       Не бійтеся вступати в контакти (усні чи письмові) з людьми, навіть не знайомими вам, але при цьому уникайте нав'язливості.
5.       Говоріть про те, що може бути цікавим і корисним для тих, хто вас слухає.
6.       Не завдавайте людям прикрощів словом (не ображайте, не говоріть неприємного не виявляйте своєї неповаги, не вживайте грубих слів тощо).
7.       Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити в чомусь, не образивши людину своєю відмовою. Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови.
8.       Використовуйте в спілкуванні слова «будь-ласка», «вибачте», «не ображайтеся», «чи не змогли б ви», «на жаль» тощо. Стежте за культурою мовлення.
9.       Умійте підтримати людину словом і ділом у будь-якій ситуації.
Отже, із усього сказаного можна зробити висновок, що спілкування – це чи не найважливіша для людини річ. І для того, щоб воно приносило задоволення і бажаний результат, слід виробити в собі ті якості, про які ми сьогодні говорили, пам'ятати вислів древніх: «Заговори, щоб я тебе побачив».
3.      Робота за підручником
Читання й обговорення статті «вербальне й невербальне спілкування».
4.      Колективна робота
На дошці прикріплені аркуші паперу з прикладами вербального і невербального спілкування. Учні, виходячи до дошки, відповідно їх групують.
-           паузи,      - жести,      - манери,      - міміка,      - зовнішність,          - інтонація,           - пози.
5.      Оздоровлювальна вправа
Пантоміма «Вислови думку за допомогою жестів, міміки, пози»
VI. Узагальнення та систематизація матеріалу
Перегляд малюнків  «Манера спілкування»
Запитання:
-          Чи можна за жестами, мімікою, виразом обличчя визначити манеру спілкування?
-          Чому деякі люди соромляться спілкуватися з іншими?
-          Які відчуття виникають у вас у незнайомій компанії?
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа «Особистий кошик»
Учні визначають головні моменти уроку й ті знання, що вони хотіли б узяти із цього уроку в майбутнє життя.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
 Опрацювати параграф 16
Написати міні-твір, де б розкривався зміст прислів'я «Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути».


Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров


         Мета: дати уявлення про роль спілкування в житті людини, вплив спілкування на здоров'я, переваги і недоліки різних стилів спілкування; розвивати життєві навички користування засобами комунікації; розвивати навички спілкування: вміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми; виховувати соціальну свідомість та культуру спілкування.
        Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
 Фронтальне опитування
ІІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
Прослуховування оповідання «Добре слово»
Добре слово
                В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося 5 років, вона тяжко захворіла: застудилася, почала кашляти й «танула» на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям – і хвороба втече в ліси і на болота». Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди і горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка. Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
 - Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинилися двері. До хати ввійшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в кімнаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, узяла Олину руку у свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:
- Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні бульйону з курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечку.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозвішали, а в очах засяяла радість.
– Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас. – Доброго слова.
Запитання до учнів
Що ж потрібно було Олі для того, щоб вона видужала?
 Дівчинці не потрібні були ні ласощі, ні інші продукти харчування… Інколи, для того, щоб людина скоріше видужала, потрібна увага до хворої людини, небайдужість та спілкування з добрими людьми.
Повідомлення теми і мети
Епіграф уроку: Спілкування – найбільша розкіш у житті (Антуан де Сент-Екзюпері).
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
      Спілкування  — це обмін думками, почуттями, враженнями, тобто повідомленнями. Воно відбувається не лише між тими, хто бачать одне одного. Спілкування також називають комунікацією.
Робота з терміном
Комунікація– це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома чи більше особами.
Запитання для обговорення:
•  Як можна спілкуватися на відстані?     (Інтернет, телефон тощо.)
        Повідомлення передаються словами, тобто вербально (усно чи письмово),і без слів — невербально (за допомогою інтонації, сили голосу, темпу мовлення, а також міміки, жестів, положення тіла).
Отже, спілкування може бути двох типів: вербальне і невербальне.
Заповнення схеми «Стилі спілкування» за допомогою підручника (ст. 87.)
              Вправа «Зіпсований телефон» (перевірити якість повідомлення, переданого лише невербально)
        Об’єднайте учнів у дві команди, розрахувавши їх на «день» і «ніч», вишикуйте у дві шеренги. Покажіть учням, які стоять у шерензі першими, малюнки, а вони невербально мають передати їх зміст наступному учасникові. Попросіть останніх у шеренгах учнів намалювати те, що вони зрозуміли. Порівняйте ці малюнки з тими, які є у вас.
Запитання для обговорення:
        •  Чи складно вам було зрозуміти одне одного?
        •  Що вам заважало? (Заборона говорити.)
        •  Що могло б допомогти? (Якби можна було перепитати.)
       Отже, щоб краще зрозуміти співрозмовника, треба мати змогу ставити уточнювальні запитання. Щоб уникнути непорозумінь під час спілкування, треба висловлюватися конкретно і не боятися перепитувати те, що незрозуміло.
Читання та обговорення вірша (відсутність навичок ефективного спілкування може призвести до
конфлікту)
Рассказ об имени винограда
Шли вместе турок, перс, араб и грек.
И вот какой-то добрый человек
Приятелям монету подарил
И тем раздор меж ними заварил.
Вот перс тогда другим сказал:
«Пойдем на рынок и ангур приобретем!»
«Врешь, плут, — в сердцах сказал араб, —
Я не хочу ангур! Хочу эйнаб!»
А турок перебил их: «Что за шум,
Друзья мои? Не лучше ли изюм?»
«Что вы за люди! — грек ответил им. —
Стафиль давайте купим и съедим!»
И так они в решении сошлись,
Но, не поняв друг друга, подрались.
Не знали, называя виноград,
Что об одном и том же говорят.
Невежество в них злобу разожгло,
Ущерб зубам и ребрам нанесло.
Вот как непонимание порой
Способно дружбу подменить враждой,
Как может злобу породить в сердцах
Одно и то ж на разных языках.
Запитання для обговорення:
•  Як можна було б уникнути сварки?
Отже, конкретність та вміння уточнювати повідомлення допоможуть уникнути помилок у спілкуванні.
Стилі спілкування
В одних і тих же ситуаціях люди поводять себе по різному. Одні намагаються відстояти свою точку зору, незважаючи на інтереси й почуття інших. Вони вдаються до погроз, застосовують фізичну силу. Таких людей не люблять, бояться, уникають. Таку поведінку називають агресивною. Пасивні люди, навпаки, не вміють себе захистити і, як правило, нікому не вміють відмовити. Люди, які впевнені у собі, мають багато друзів, вони вміють домовлятися без погроз та бійок. Таку поведінку ще називають інтелігентною або упевненою. Упевнена манера спілкування є здебільшого найкращою.
Перегляд відео або читання байки Езопа «Сонце і вітер»)
(упевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій)

Сонце і Вітер
Засперечалися одного разу Сонце і Вітер, хто з них сильніший.
—  Я сильніше! — казало Сонце.
—  Ні, я сильніший! — казав Вітер.
Довго вони сперечалися. Аж ось побачили, що дорогою йде одягнений у пальто перехожий.
—  Зараз ми перевіримо наші сили, — сказав Вітер. — Сильнішим буде той, хто зніме з цього чоловіка пальто.
Сонце погодилося. Першим почав Вітер. Він щосили дув і шарпав поли пальта перехожого. Але що сильніше дув Вітер, то більше чоловік кутався в пальто. Потім настала черга Сонця. Воно простягло до чоловіка свої промені,
висушило одяг, зігріло. Спочатку він перестав кутатися, потім розстебнув пальто і нарешті зняв його, насолоджуючись теплим сонячним днем.
Сонце перемогло!
Запитання для обговорення:
•  Як діяв Вітер?
•  Як діяло Сонце?
•  Яка поведінка швидше приводить до успіху? Чому?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ  УЧНІВ
Мозковий штурм (обговорити з учнями ситуації, коли доцільно діяти впевнено, пасивно, агресивно)
Напишіть на дошці заголовки: «Упевнено», «Пасивно», «Агресивно» і запропонуйте учням назвати ситуації, коли краще обрати відповідну манеру спілкування (приклад у таблиці).


Ситуації,           коли     краще  діяти
Упевнено:
• тобі пропонують щось небезпечне або те, що тобі не підходить;
• хочеш повернути бракований товар;
• хочеш попросити про послугу чи по допомогу
Пасивно:
• у ситуації, коли будь-яке загострення стосунків є небезпечним.

Агресивно:
• на тебе напали або намагаються кудись затягти

Хоч у деяких випадках доцільно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати й агресивно, впевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуаціях.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  Учні визначають головні моменти уроку й ті знання, що вони хотіли б узяти із цього уроку в майбутнє життя.
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
Опрацювати параграф 17.
Скласти поради, щодо подолання сором'язливості


Види стосунків. Стосунки в родині,класі, підлітковому середовищі


Мета: формувати в учнів поняття про стосунки людей і типи стосунків у сім'ї; пояснити необхідність конструктивного розв'язання конфліктів; розглянути необхідність толерантного ставлення до чужих погля­дів і переконань; порівняти правила спілкування з однокласниками, старшими і членами сім'ї; розвивати вміння вибирати належний тип стосунків із членами родини, однокласниками, друзями, учителями; виховувати толерантне ставлення до оточуючих людей.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
       I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
       II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
   Обговорення ситуації
Ти дав другу диск, а він його зіпсував. Твої дії. Як реагувати­меш?
A)  Скажеш йому про це і попросиш купити новий.
Б) Нічого не скажеш і купиш сам.
B)   Візьмеш у нього якийсь диск і так само зіпсуєш.
Г) Свій варіант.
      Яка манера поведінки описана в кожному з варіантів?
      Як би ви повели себе в цій ситуації?
       Чи відбувалися подібні ситуації у вашому житті? Опиши їх. Як ви діяли при цьому?
    III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
1. Читання та обговорення змісту давньої легенди
Зустрілися раз двоє чоловіків: білий і чорношкірий. Стали роз­мовляти:
—        Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, — сказав білий.
Чорний зневажливо зіщулився і сказав:
—        Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обгорнули па­пером.
Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли дійти згоди й вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:
—         Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як  південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють очі його...
Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
—         А ти, друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як блискучий білий сніг, що лежить на вершинах наших гір, а волосся його — кольору сонця...
Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А мудрець думав про майбутнє. І видалася йому така картина.... Крутяться у веселому хороводі, танцюючи і виспівуючи пісні, білі, чорні, жовті люди. З любов'ю дивляться вони одне на одного. І пере­криває звуки музики і пісень чийсь молодий голос: «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
2.  Повідомлення теми уроку
3.  Формулювання учнями мети й завдань уроку
4.  Колективна робота
        Про що ця легенда, чого вчить?
Чому виникають суперечки між людьми?
Хто винний у їх розв'язанні?
Чи можна уникнути суперечок, які роблять людей злими?
Чи можна було уникнути суперечки?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 1. Вступне слово вчителя
— Люди по-різному ставляться одне до одного, взаємини між ними неоднакові. Наприклад, стосунки учнів між собою відрізня­ються від тих, які є між учнями і вчителем. З одними людьми у вас стосунки безпосередні, прямі. Так, ви вітаєтеся вранці із членами родини, ділитесь із ними турботами й радощами. Взаємини у вас дуже близькі — родинні, сімейні. Є люди, стосунки з якими у вас опосередковані, бо відбуваються через когось. Наприклад, путівку до табору відпочинку мама чи тато отримують у себе на роботі. Ви не знаєте тих людей, які опікуються вашим здоров'ям, але ви їм вдяч­ні. Ви отримали нову книгу, прочитали її. З людьми, які працювали над цими книжками, ви також не знайомі, хоча опосередковано спілкуєтесь із ними. Ваша вчителька — ваша сусідка. Мама часом посилає вас позичити в неї солі чи сірників. Такі стосунки нефор­мальні. Вони відрізняються від формальних, офіційних стосунків, які визначені правилами й положеннями.
Стосунки бувають рівними й нерівними. Так, люди різняться за віком або професійними вміннями. Дідусь має більший, ніж у вас, життєвий досвід: він уміє спілкуватися з будь-ким. Звісно, за віком, уміннями і життєвим досвідом дитина не може зрівнятися з дорос­лим. Однак усі ми — люди — і маємо рівні права.
       Типи міжособистісних стосунків
     Знайомства;
     приятелювання;
     товариські;
     дружні;
     любовні;
     подружні;
     родинні.
2. Поясни зміст прислів'їв
     «Нащо й клад, коли в сім'ї лад».
     «Гарна родина — хороша дитина».
3. Проблемне запитання
Що зближує членів родини для створення дружніх стосунків? (Обов'язки кожного, спільні заходи, спільні розв'язання проблем, створення атмосфери доброзичливості тощо)
4. Обговорення уривка казки «Мудрий батько»
Чи так воно було, не знаю, а як чув, так і розповідаю. Був собі один селянин. І мав він сина. Коли хлопець виріс і почав допомагати в господарстві, батько й каже:
     Дивлюся на тебе і бачу, що беручкий ти до всіх справ. Час ми­нає, молодь росте, старе старіє. Незабаром змужнієш, оженишся — і сам станеш на господарство. От і запам'ятай мої слова: «Живи так, щоб у кожному селі був у тебе свій дім. І нехай у тебе щодня будуть нові чоботи. І живи так, щоб люди тобі кланялися. І завжди будеш справжнім хазяїном».
Подивувався син на такі слова, та й питає:
     Не можу збагнути: хіба можливо звести в кожному селі будинок? І як можна справляти щодня нові чоботи? Та й як мені жити, щоб люди мені вклонялися?
Усміхнувся батько, та й каже:
     Не тужи, синку. Мою пораду легко виконати. Захочеш у кож­ному селі бути як удома, май у кожному селі вірного, надійного друга, і буде в тебе там своя оселя. А щоб були в тебе щодня нові чоботи, треба з вечора їх добре помити та почистити. Ніколи цьо­го не забувай, от і будуть вони наступного дня, як нові. Ну, а щоб люди тобі першому вклонялися, вставай раніше за всіх, виходь на роботу першим, тоді всі, хто пізніше за тебе вийдуть, вітатимуться з тобою й уклонятимуться. Як бачиш, у моєму наказі немає нічого складного.
Коли прийшов час сину самому господарювати, він зважив на поради батька і жив добре».
—  Яка головна думка цього уривка?
         — Скільки друзів маєте ви? Хто винен, якщо з тобою не бажають дружити?
5.   Робота в групах. Моделювання ситуацій
I  група — друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хо­чеш...
II група — ти дав другу 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень...
V.  ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (ПІД МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД)
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя, виконуємо впра­ву: написати цифри в незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (говоримо і виконуємо),
     цифру 2 — підборіддям,
     цифру 3 — правим плечем,
     цифру 4 — лівим плечем,
     цифру 5 — «пишемо» правим ліктем,
     цифру 6 — лівим ліктем,
     цифру 7 — правим коліном,
     цифру 8 — лівим коліном,
     цифру 9 — правою ногою

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ
1. Складання "Кола Стосунків"
— У яких колективах ви буваєте найчастіше?

                                                                                     клас

                                                                школа
                                                                                                              гурток
                                                                                        Я

                                                                  спортивна
                                                                    секція
                                                                                                                дім


Які почуття викликають у вас люди, які там перебувають із нами? Які особливості їхнього ставлення до вас?

2. Відпрацювання навичок формування міжособистісних стосунків
1. Оберіть людину, стосунки з якою ви хотіли б покращити.
2. Складіть план покращення міжособистісних стосунків. Обговорення результатів
3. Продовжити речення:
«Коли мене немає, мої друзі...»;
«Вважають, що мої друзі...»;
«Порівняно з іншими сім'ями, моя сім'я...»;
«Члени моєї сім'ї поводяться зі мною, як із...»;
«У моїй сім'ї стосунки...»;
«Коли я згадую про школу,...»;

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 Робота в парах
Читання та обговорення правил спілкування (за картками)
 Шість правил Дейла Карнегі, які допоможуть сподобатися людям:
     Щиро цікавтесь іншими людьми.
     Усміхайтеся.
     Пам'ятайте, що ім'я людини це найгарніший і найважливі­ший звук для неї на будь-якій мові світу.
     Будьте гарним слухачем. Заохочуйте людей говорити про самих себе.
     Розмовляйте про те, що цікавить Вашого співрозмовника.
     Вселяйте Вашому співрозмовнику відчуття власної величі, ро­біть це щиро.
Правила цікаві, але ще цікавіше те, як складно їх виконувати. Карнегі також пише щодо усмішки: через певний час, усміхаючись, Ви помітите, що у відповідь Вам також усміхаються. А шосте пра­вило не сприймайте як пораду підлещуватися. Ні! Шукайте в спів­розмовника найкращі його якості й наголошуйте на них, якщо вони дійсно хороші. Робіть це щиро.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
I рівень — опрацювати відповідний матеріал підручника.
II рівень скласти розповідь «У якому колективі комфортно себе почувати?».
III рівень намалювати портрет друга, який вселив би в нього впевненість у собі.



Конфлікти і здоров'я. Поняття конфлікту. Види і способи розв'язання конфліктів


 Мета: формувати поняття «конфлікт» і «конфліктна ситуація»; ознайомити з причинами виникнення конфліктів, їх видами, стадіями розвитку, способами запобігання; розвивати навички контролю за власною по­ведінкою, уникати провокаційних дій із боку інших людей; виховувати стриманість, толерантність.

Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
   Як ви оцінюєте свої стосунки з іншими людьми?
Назвіть дії, що сприяють зміцненню стосунків, та дії, що псу­ють їх.
   Порівняйте стосунки з батьками, іншими членами родини, учи­телями й друзями. Що в них спільного? Чим вони відрізня­ються?
Порівняйте здорові й нездорові стосунки.
Доведіть переваги здорових стосунків.
  Цицерон говорив: «Кожна людина може помилятися, але нікому, крім дурня, не властиве прагнення вперто захищати помилку.»
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя з елементами інтерактивних вправ, бесіди
             —Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спіл­кування людей — досить складний і тонкий процес. Кожен із нас учиться цьому все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.
—   Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті?
Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати? Про це ми з вами і поговоримо на уроці.
2. Вправа «Асоціативний кущ»
 Які емоції й асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
 (Лай­ка, сльози, бійки, синці, кулаки, сварки, образи, вбивства тощо)
 Як бачимо, переважають негативні емоції й асоціації. Невже нічого позитивного немає в конфліктах?
(Пошуки істини, відкрит­тя, самоствердження тощо)
3. Робота з термінами
Конфлікт — сутичка, суперечка, зіткнення протилежних погля­дів, інтересів, бажань, норм поведінки.
Види конфліктів:
     конструктивні (творчі),
     деструктивні (руйнівні),
     стабілізаційні.
Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, котра безпо­середньо цим займається, — конфліктологія.
4. Моделювання конфліктних ситуацій
Пропоную пригадати будь-яку конфліктну ситуацію зі свого життя і визначити складові конфлікту.
— Існує такий термін «конфліктна особистість». Як би ви визна­чили риси характеру такої особистості, її ознаки?
У такої особистості:
1.   Бажання домінувати за будь-яких обставин.
2.   Бути занадто принциповою.
3.   Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
4.   Поганий настрій, роздратованість.
5.   Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
        Чи подобається вам спілкуватися з конфліктною особистістю? Чому?
А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?
5.Гра «Твоя візитівка»
Кожен говорить про себе два-три речення. Називає рису, яка, на його думку, притаманна лише йому. Наприклад: «Я дуже люблю котів, збирати календарики й читати книги.» (Обговорення.)
Бачите, ви всі маєте різні захоплення, смаки. Ми всі різні та неповторні особистості, але рівні у правах на життя, щастя, здоров'я.
Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кожен із вас має право на по­вагу й терпимість із боку оточуючих?
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1.        Робота за підручником (обговорення ситуацій)
Відпрацювання навичок самоконтролю в конфліктних ситуаціях.
2.   Бесіда з учнями
Назвіть причини виникнення конфліктів.
Хто бере участь у конфлікті?
Що хоче кожний учасник від конфліктної ситуації?
Як почувається кожен із учасників конфлікту?
3.    Тестування
Рівень конфліктності особистості пропоную визначити за допо­могою тесту.
Тест «Чи подобається вам конфліктувати?»
1. У громадському транспорті розпочалася голосна сварка. Ваша реакція:
а) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;
в) активно втручаюся в суперечку, викликаючи «вогонь» на себе.
2.      Чи скаржитеся ви батькам на вчителів?
а) Ні;
б) тільки якщо маю для цього вагомі підстави;
 в) критикую з будь-якого приводу не лише вчителів, але й однолітків-підлабузників.
3. Чи часто ви сперечаєтеся з друзями?
а)  Тільки якщо вони не ображаються;
б) лише з принципових питань;
в) суперечки моя улюблена справа.
4.       Ви стоїте в черзі за хлібом. Хоча кількість покупців невелика, знаходяться такі, що хочуть купити хліб поза чергою. Як ви реагуєте?
а) Подумки обурююсь, але мовчу;
б)  роблю зауваження;
в)  проходжу вперед і починаю стежити за порядком.
5. У шкільній їдальні вам дали недосолену страву. Ваша реакція:
а)  не здійматиму галасу через дрібниці;
б)  мовчки попрошу солі;
 в)  не утримаюсь від зауважень і демонстративно відмовлюся від їжі.
6. Якщо хтось у школі випадково наступив вам на ногу:
а) з обуренням подивлюсь на кривдника;
б)  коректно зроблю зауваження;
в) висловлюсь по «повній програмі».
7. Якщо хтось із близьких родичів придбав для вас річ, яка вам не подобається:
а)   промовчу;
б)   обмежуся коротким коментарем;
в)   учиню скандал із коментарями.
8.  Не пощастило в лотереї. Як ви до цього поставитесь?
а) Спробую здаватися байдужим;
б)   відреагую з гумором;
в)   з обуренням висловлюватиму власні думки.
Підрахунок балів: за кожну відповідь «а» — 4 бали; «б» — 2 ба­ли; «в» — 1 бал.
Інтерпретація результатів:
до 10 балів: суперечки й конфлікти це «повітря», без якого ви не можете жити. Полюбляєте критикувати інших, але якщо чуєте зауваження на свою адресу, можете «з'їсти живцем». Ваша критика — заради критики, не для користі справи. Ваша не­стриманість і грубість відштовхують людей. У вас немає справ­жніх друзів. Отже, намагайтеся перебороти свій конфліктний характер;
     від 11 до 22 балів: ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншо­го виходу й інші засоби вичерпані. Ви відверто відстоюєте свої погляди, тому маєте славу конфліктної людини. Насправді ж, конфліктуєте лише за певних обставин;
     від 23 до 32 балів: на перший погляд ви — тихоня. Насправді — ви тактовна й миролюбна людина, яка вміє поводити себе в кон­фліктній ситуації. Ви уникаєте суперечок і конфліктів.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа «Чарівний капелюх»
Пропоную вам закінчити вислови.
Учні беруть із капелюха картку з висловом і продовжують його.
     Найголовніше, щоб обидві сторони бажали... (розв'язання кон­флікту).
     Розберіться в істинних причинах і зосередьте увагу на проблемі й на тому,... (як її розв'язати).
     Пробачення допоможе звільнитися від того негативу,... (який накопичився в результаті конфлікту).
     Дайте можливість партнерові висловитися,... (уважно його по­слухайте).
     Надайте співрозмовникові психологічну паузу... (для зняття емоційного напруження).
     Визнавайте свої помилки до того, як співрозмовник почне вас... (критикувати).
     Не поспішайте реагувати на чуже... (роздратування).
     Ідіть на всі можливі... (компроміси).
     Не критикуйте особистість партнера. Ніколи не завдавайте емо­ційної... (шкоди особистості).
     Поступайтеся в дрібницях, щоб добитися... (перемоги в голов­ному).
     Створіть можливість гідного виходу із конфлікту, щоб «зберегти... (час і здоров'я).
     Не уникайте конфліктів (вони неминучі!), а намагайтеся їх.. (розв'язати або уникнути негативних наслідків). Пам'ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
I          рівень — опрацювати матеріал у підручнику.
II рівень — описати конфлікти, що відбулися з вами або які вам доводилося спостерігати.
III       рівень — скласти правила спілкування в конфліктній ситуації.


Немає коментарів:

Дописати коментар