Позакласна робота

Квест «Ярмарка здоров’я»
Мета: дати учням корисні поради щодо збереження й зміцнення здоров’я, учити цінувати власне життя та здоров’я, розвивати творче мислення, комунікативні навички, уміння долати труднощі, виховувати розуміння необхідності вести здоровий спосіб життя та здоров’я.
Місце проведення: актова зала, класні кабінети школи
Обладнання: ноутбук, мультимедійна презентація, роздаткові картки.
Головним скарбом життя є не землі, що ти
завоював, не багатства, що в тебе в скринях…
Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб
його зберегти, потрібно багато що знати.
Авіценна
Хід заходу.
Ведучий 1. Дорогі друзі! Шановні гості! Вітаємо Вас на нашому квесті.
Ведучий 2. Здоров’я це сила! 
                   Здоров’я – це клас! 
                   Хай буде здоров’я у вас і у нас.
Ведучий 1.  Бо здоров’я, любі друзі, у світі головне.
                  Як здоровий і веселий – щастя не мине.
Ведучий 2. Як говорить східна мудрість: «У кого є здоров’я, у того є надія, у кого є надія, у того є все».
Ведучий 1. Отже, епіграф нашого квесту; «Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що в тебе в скринях… Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.» - так сказав мудрий Авіценна.
Ведучий 2. Тож сьогодні на нашому ярмарку ви отримаєте багато знань, порад, пам’яток.
Ведучий 1. Вони допоможуть вам зрозуміти, як стати здоровими й зберегти своє здоров’я.
Ведучий 2. А отримати цю цікаву інформацію ви зможете в павільйонах нашого ярмарку.
Ведучий 1. На ярмарку працюють такі павільйони: «Зелена аптека»,  «Чистота – запорука здоров’я», «Загартуйся, як сталь», «Скажемо курінню: «Ні!»,  «Їжа – джерело росту і здоров’я», «Перша допомога».
Ведучий 2. Наш ярмарок буде проходити за правилами гри «Веселий експрес». Тож уважно слухайте.
Ведучий 1. Увага! Увага! На сцену запрошуються капітани команд.
(Учні заздалегідь об’єднуються в команди. Капітани отримують маршрутні листи, у яких є порядок прибуття в різні павільйони.)
Ведучий 2.  А зараз я вас познайомлю зі складом журі:
1.
2.
3.
Лунає сигнал, команди вирушають до павільйонів ярмарку.
Павільйон «Зелена аптека»
1-й учень: Ми вітаємо вас, дорогі учні, зичимо, щоб ви росли здоровими, слухняними та поважали рідну природу. Запрошуємо в чарівний ліс, у світ лікарських рослин.
2-й учень: Аптека зелена, зелена аптека!
Від тебе і мене вона недалеко.
Зелену аптеку слід кожному знати –
Це наш помічник і хороший наш друг.
1-й учень: Скільки цілющої сили мають природні скарби!
2-й учень: Ось шипшина – натуральний вітамін С. А це глід – він незамінний при хворобах серця.
1-й учень: А ось сестричка калина. Усю зиму палають її кетяги на кущах, засипаних снігом, і пташок годують, і людей лікують від кашлю, лихоманки та застуди. А ви знаєте лікарські рослини? Зараз ми проведемо гру: «Впізнайте  лікарські  рослини»
Гра   «Впізнайте  лікарські  рослини»
    ( За цікавими історіями та певними особливостями учні впізнають лікарські рослини.)
         Дуже неприємна рослина, точніше неприємні її опіки. ЇЇ листки і молоді пагони  їстівні, багаті  вітамінами. Вона зупиняє кровотечу,  з її коріння готують жовту, а з листків – зелену фарбу. А спробуйте помити посуд цією рослиною – він заблищить! (Кропива.)
           В порадах старовинної книги записано: «Із свіжих плодів виготовляють напій, для цього нарізають декілька шматочків і добавляють у склянку цукру за смаком. Такий напій корисно пити хворим, у яких підвищена температура. (Лимон. )                                                                 
           Ця лікарська рослина була відома ще у Древній Греції. В перекладі з латинської  означає «здорова». А ще її називають кошачою травою. Лікувальні її корні. Якщо хтось чимось схвильований чи засмучений, якщо у нього  болить серце чи голова, йому радять випити настойку.  ( Валеріана.)
            Сніг на полях розтав. На дні глибоких ярів жовтіють квітучі пагони. В перекладі  з лат.  означає «кашель». Ще в давньому минулому застосовували під час лікування кашлю, широко використовують і в наші дні. ЇЇ листя входить до складу так званого «грудного чаю».  (Мати-й-мачуха.)
            У народній медицині застосовують при лікуванні гнійних ран. В Японії цю рослину використовують на городах  як овочеву культуру. Свіже листя їдять у салатах, у супах. Дуже корисно промивати волосся.    (Лопух.)

Павільйон «Чистота – запорука здоров’я»
Учень: Чи знаєте ви, що:
Ø  В 1 мг зубного нальоту – до 8 млн бактерій;
Ø  В 1 г бруду, що міститься під нігтями людини, - до 380 млн мікробів;
Ø  На чистій шкірі людини  за 10 хв гине 85% хвороботворних  бактерій, а на брудній – лише 5%;
Ø  На немитих овочах і фруктах є велика кількість хвороботворних бактерій, яєць паразитичних червів.
Гра «Шифрувальник»
Учні отримують аркуші з правилами гігієни, текст яких зашифрований. Правила гігієни зображені у вигляді набору цифр, кожна з яких означає літеру, яка знаходиться в українському алфавіті під даною цифрою.

А - 1
Б - 2
В - 3
Г - 4
Ґ - 5
Д - 6
Е - 7
Є - 8
Ж - 9
З – 10
И - 11
І - 12
Ї - 13
Й - 14
К - 15
Л - 16
М - 17
Н - 18
О - 19
П - 20
Р - 21
С - 22
Т - 23
У - 24
Ф - 25
Х - 26
Ц - 27
Ч - 28
Ш - 29
Щ - 30
Ь - 31
Ю - 32
Я - 33








  1. 30-19-21-1-18-15-24  24-17-11-3-1-14-22-33,  17-11-14   3-24-26-1   23-1   29-11-32.
Щоранку умивайся, мий вуха та шию.
  1. 28-11-22-23-31   10-24-2-11   3-21-1-18-27-12   23-1   3-3-7-28-7-21-12.
Чисть зуби вранці та ввечері.
  1. 15-19-21-19-23-15-19   19-2-22-23-21-4-1-14    18-12-4-23-12.
Коротко обстригай нігті.
  1. 18-19-22-11     3      29-15-19-16-24       4-21-7-2-12-18-7-27-31     12       18-19-22-19-3-24    26-24-22-23-11-18-24.
Носи в школу гребінець і носову хустинку.
  1. 21-7-23-7-16-31-18-19     17-11-14      19-3-19-28-12    23-1                         25-21-24-15-23-11.
Ретельно мий овочі та фрукти.
  1. 18-7   22-17-19-15-28-11   23-1   18-7    4-21-11-10-11   21-12-10-18-12             20-21-7-6-17-7-23-11,    20-1-16-31-27-12,      18-12-4-23-12.
Не смокчи та не гризи різні предмети, пальці, нігті.
  1. 17-11-14    21-24-15-11   20-7-21-7-6   13-6-19-32,   20-12-22-16-33   2-24-6-31---33-15-19-4-19    10-1-2-21-24-6-18-7-18-18-33,    19-2-19-3--10-15-19-3-19  20-12-22-16-33    23-24-1-16-7-23-24.
Мий руки перед їдою, після будь-якого забруднення, обов’язково після туалету.

Павільйон «Загартуйся, як сталь!»
Учень:  Повітря, сонце і вода –
Для всіх хвороб просто біда.
Тож гартуватись, друже слід,
Щоб врятуватися від бід.
На сонце личко підставляй,
Водою тіло обливай,
Морозу, холоду не бійся,
А для сміливості ти смійся.
Гра «ТАК – НІ»
ü  Щоб не перегрівалася голова, її потрібно захищати капелюхом або білою хусткою.  ТАК.
ü  Тривалість купання може бути 2 -3 години.   НІ.
ü  Що холодніша вода, то менша тривалість процедур.   ТАК.
ü  Моржування – це результат правильного загартовування.    ТАК.
ü  Заходити у воду можна розігрітим і відразу після їжі.   НІ.
ü  Найкраще засмагати під час різноманітних фізичних вправ.  НІ.
ü  Щоб швидко загартуватися, треба одразу обливатися дуже холодною водою, приймати повітряні ванни за низької температури.   НІ.
ü  Привчати організм до дії сонця треба поступово.   ТАК,
Павільйон «Скажемо курінню «Ні!»
Учень: Шкідливі звички, мовби тінь,
Все ходять за тобою,
І так чекають на ту мить,
Щоб потягнуть з собою.
Наркотики і цигарки, спиртне —
Це просто страх,
Як подружитися із ними —
Здоров'ю буде крах.

Учень: Для здоров'я він шкідливий,
Тютюновий дим незримий.
А його син — нікотин —
Страшний жах номер один.
Він вбиває птицю й звіра,
А в людей іще зневіра,
Що і їх він убиває,
І здоров'я забирає.
Як же їх переконати,
Щоб цигарку цю здолати?
 Для цього переглянемо відео фрагмент (Демонстрування відео «Реальний мир. Курение вред и последствие до 7 хв.»)
Учень: З кожним роком коло ваших знайомих розширюється, з’являється більше друзів. Серед них можуть виявитися підлітки з тютюновою залежністю.
Гра « Редактори»
Відредагуйте речення, доповнюючи словами для довідки.
Вплив куріння на здоров'я
Вдихання повітря,……………………..……………………………………………
Згубно діє на………………………………………………………………………
Якщо курять у………………………………………………………………………
ти вдихаєш……………………………….. і стаєш………………………………
Курець стає…………………………від……………………………………………
Ця шкідлива звичка шкодить……………………………………………………
затримує.....................................і………………………………………………...
Слова для довідки: насиченого тютюновим димом; організм людини, особливо дитини; твоїй присутності; тютюновий дим, «пасивним курцем»; залежним, тютюнокуріння; здоров’ю; фізичний, психічний розвиток дитини.

Павільйон «Їжа - джерело росту і здоров’я»
Учень: Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне.
Не їсти надміру, не шкодити тілу
І пам’ятати про вітаміни.
Учень:Але скажемо декілька слів про корисні та смачні продукти. По-перше, це фрукти. Вони багаті на вітаміни. Вітамін С допомагає справлятися із втомою та стресами, підвищує імунітет, допомагає бути активними і уважними. . Нежирний сир, йогурти добре підійдуть під час особливо стресових ситуацій. Наприклад, перед важливою контрольною, перед екзаменом.
Учень:Не забувайте часто пити. Вода поновлює клітини всього організму, вимиває шкідливі речовини, та й просто бадьорить. Окрім води добре пити соки, чай з лимоном, мінералку. Вкрай не рекомендуються газовані напої: вони тільки надають відчуття втамування спраги. Насправді вони забирають цінну воду з організму.
Учень:На сніданок рекомендується їсти продукти, багаті на білки та клітковину. Це можуть бути яйця, пластівці для сніданку, мюслі, вівсяна каша. Якщо додати до пластівців меду, окрім клітковини організм отримає так необхідну йому глюкозу.
Учень:Увечері краще за все їсти продукти, багаті на крохмаль: макарони, рис, картопля. Вони допоможуть і спокійно заснути. Останній прийом їжі, за рекомендацією дієтологів, має відбуватися не пізніше, ніж за 3 години до сну.
Учень: Їжте більше
·         свіжих і відварених на парі овочів
·         коренеплодів, бобових
·         свіжих фруктів у їх натуральному вигляді, вони багатші на клітковину
·         горіхів (волоський, мигдаль), насіння (гарбузу, льону)
·         продуктів з мукою грубого мливу (не шліфований рис, крупи з цільних зерен)
·         дика риба, замість риби з рибних господарств
Любі друзі, а зараз для вас загадки про корисні продукти харчування
Команда відгадує  загадки:
Морква, біб і цибулина, 
бурячок і капустина,
ще й картопля — шусть у горщик.
Ну й смачний ми зварим ... (борщик).
 І поживне, і смачне,
біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п’ють,
здоровенькими ростуть. (Молоко)
 У зеленім кожушку, костяній сорочці
Я росту собі в ліску - всім зірвати хочеться.
(Горіх.)
Насушили ми шипшини,
Липи цвіт, суниць, малини.
Розігріли самовар,
Пити будемо …  (узвар).
В одній діжці два тіста.
 Можу я його розбити,
Можу на обід зварити,
Курка нам його знесе,
Що це діти? Це —     (Яйце).

Павільйон «Перша допомога»
(Учнів зустрічає учитель біології.)
Гра «Перша допомога»
Завдання групі 1. Якщо ви натерли ногу, наприклад, у туристичному поході, і не маєте ні бинта, ні йоду, що будете робити, щоб рана швидше загоїлась й зупинилася кровотеча?
Завдання групі 2. Як надати першу допомогу при сонячному ударі?
Завдання групі 3. Ваші дії в разі харчового отруєння?
Завдання групі 4. Що потрібно зробити при отруєнні грибами?
Завдання групі 5.Що потрібно зробити при втраті свідомості?
(Журі підбиває підсумки)
Ведучий 1: Увага! Слово надається журі ярмарку.
(Оголошення результатів, нагородження)
Ведучий 2: Наш ярмарок закінчився. Але не забувайте про своє здоров’я.  Бережіть і зміцнюйте його.
Ведучий 1: Адже здоров’я – найкращий скарб і від вас залежить, чи зумієте ви вберегти його на довгі роки.











Урок-подорож «Мандрівка рікою життя»


Мета: перевірити ступінь засвоєння учнями на­вчального матеріалу теми, виявити вміння учнів надавати першу допомогу під час кровотеч; переко­нати учнів у необхідності збереження власного здо­ров'я та ведення здорового способу життя; розвива­ти уяву, логічне мислення, уміння робити виснов­ки, порівнювати, працювати в колективі; виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності тощо.
Тип уроку: контролю та корекції знань, умінь і навичок.
Форма уроку: подорож.
Обладнання: таблиці «Будова серця», «Кровообіг і лімфообіг», «Алкоголь та організм людини», роз­бірна модель серця, бинт, стерильні марлеві сер­ветки, джгут, розчин йоду, пероксид водню, картки із завданнями.
Проблема: «Пізнай самого себе і ти пізнаєш Всесвіт».
Хід уроку
Учитель починає урок з оголошення його теми і визначення мети (спільно з учнями). Далі команди представляються, ознайомлюються з маршрутом подорожі та правилами гри.
Перевірка «багажу»
Перед тим як вирушити в дорогу, необхідно пе­ревірити багаж, який неодмінно знадобиться під час подорожі, — ваші знання.
Кожен учасник експедиції отримує тестові зав­дання (додаток 2), на виконання яких відводиться 1 —2 хвилини, після чого відбувається самоперевірка за відповідями, записаними на дошці. Усі набрані командами бали фіксуються на дошці.
«Жодна тварина, яка має кров, не може не мати серця, — пише англійський учений Вільям Гарвей. — Цей сильний, потужний двигун не тільки викидає поживні соки, а й посилає їх швидко і далеко».
Саме із серця ми маємо почати нашу подорож, тому що саме воно служить надійною «гаванню» на «річці життя».
Станція «Анатомічна»
1. Підписати на «німому» малюнку всі частини серця і судини, які несуть кров від нього і до нього (додаток 3).
Члени команди, яка першою впоралася із зав­данням, читають відповіді й показують усі названі органи на таблиці «Будова серця» та розбірній мо­делі серця.
2. Відповісти на запитання вікторини «Будова кровоносних судин».
Відповідаючи, члени команд піднімають нуме­ратор із цифрою, якою закодована правильна відповідь.
(Одна правильна відповідь — 1 бал.)
Відповіді на дошці
1.                Артерії. 2. Вени. 3. Капіляри.
Запитання
1.Стінки судин дуже міцні й пружні. (Номер пра­вильної відповіді — І.)
2.Цих судин в організмі найбільше. (3.)
3.У судинах є клапани. (2.)
4.  Стінки судин утворені одним шаром епіте­лію. (3.)
5.  Стінки складаються з трьох видів тканин. (1,2.)
6.  Судини мають тонкі стінки, здатні розширю­ватися і вмішувати значний об'єм крові. (2.)
7.  Судини утворюють густу сітку, яка пронизує органи і тканини. (3.)
8.      До кровоносної системи яких тварини найбільш подібна кровоносна система людини? Чому?
(До кровоносної системи ссавців, птахів, які теж мають чотирикамерне серце і два кола кровообігу.)
Станція «Фізіологічна»
Команди отримують картки зі схемами великого та малого кіл кровообігу, у яких вони повинні знай­ти помилки і за допомогою цифр скласти правиль­ний ланцюг (додаток 4).
Команда, яка першою впоралася із завданням, відповідає біля дошки. Інші команди перевіряють свої відповіді й оцінюють їх.
(Одна правильна відповідь — 1 бал.)
Станція «Діагностична»
Відомий американський учений Бол Уайт заува­жив, що «якби люди використовували свій розум і свої ноги частіше, а сон і шлунок рідше, то вони менше б страждали на серцеві хвороби». Цілком можливо, що вчений мав рацію. Факти — річ упер­та, а вони такі, що смертність від серцево-судинних захворювань становить у світі від 49 до 54 % загаль­ної смертності, тобто кожен другий умирає від хво­роб кровоносної системи.
Основне завдання, яке чекає нас на станції «Діагностична», — це встановлення правильного діагнозу, виявлення причин порушення серцево-судинної діяльності й визначення профілактичних заходів, які запобігають розвитку таких захворю­вань.
Назви хвороб на класній дошці закодовані пев­ними цифрами. Відповідаючи, члени команди піднімають цифрові нумератори.
Відповіді на дошці
1. Атеросклероз.                 5. Тромбофлебіт        
2. Інфаркт.                           6. Інсульт
3. Дистонія.                         7. Гіпотонія
4. Аритмія                            8. Гіпертонія                    
(Оцінка за все завдання — 4 бали.)
Запитання
1.Порушення серцевого ритму. (Номер Правиль­ної відповіді — 4.)
2.Хронічне захворювання, що характеризується ущільненням стінок артерій, звуженням їхнього просвіту та частим утворенням тромба. (1.)
3.Омертвіння частини м'язових клітин серця. (2.)
4.Гостре порушення мозкового кровообігу, що призводить до ушкодження тканини мозку та роз­ладів його функції. (6.)
5.Порушення тонусу судин. (3.)
    6. Запалення стінки вен з утворенням тромбозу в її просвіті. (5.)
(Кожна правильна відповідь — 1 бал.)
Назвіть відомі вам причини серцево-судинних захворювань і запропонуйте профілактичні заходи, які запобігають їх розвитку.
Далі командам пропонується завдання: порівня­ти зображення сердець (додаток 5) і знайти:
1)серце здорової людини;
2)серце тренованої людини;
3)серце нетренованої людини;
4)серце людини, яка курить.
Усі ми добре знаємо, що хвора людина, сподіва­ючись отримати рецепт одужання, завжди поспішає до лікаря. Однак останнім часом люди дедалі часті­ше почали звертатися до нетрадиційної медицини і шукати порятунку в самій природі, серед зеленого розмаїття трав.
«Природа, час і терпіння — це найкращі лікарі», — стверджує народна мудрість. Багато фітотерапевтів вважають, що природа має ліки від усіх хвороб.
Які рослини, що широко застосовуються для лікування та профілактики хвороб серцево-судин­ної системи, вам відомі?
Станція «Швидка допомога»
У житті людини часто трапляються випадки, коли виникає необхідність у наданні першої допомоги потерпілому. Оскільки більшість травм, як прави­ло, супроводжуються кровотечею, ви повинні вміти, використовуючи свої знання і підручний матеріал, швидко та медично правильно надати першу долі­карську допомогу.
Саме таке випробування чекає на учасників по­дорожі на станції «Швидка допомога». Після 1—2-хвилинної підготовки команди повинні проде­монструвати своє вміння зупиняти кровотечі різних типів (додаток 6).
(Оцінка завдання — 5 балів.)
Станція «Термінологічна»
Під час вивчення теми ви ознайомилися з новими термінами і маєте можливість показати свої знання, розв'язавши запропоновані кросворди (додаток 7)
Відповіді зачитує команда, яка першою розв'яза­ла кросворди. Інші команди перевіряють свої відповіді й оцінюють їх.
(Одна правильна відповідь — 1 бал.)
Ось і добігла кінця наша подорож. У нас є команда-переможниця, яка впевнено йшла до фінішу, уміло використовуючи свій безцінний багаж — знан­ня. Насправді це не важливо, першими чи останні­ми ви дійшли до фінішу. Головне те, що ви змогли продемонструвати своє вміння працювати в дружній, згуртованій команді, для якої дійсно підходить муш­кетерське гасло: «Один — за всіх і всі — за одного!» Наша мандрівка закінчилася, але вона, як і по­дорожі великих капітанів, залишила в душі кожного певні враження та збагатила новими знаннями. Про­шу вас поділитися цими знаннями один з одним і відповісти на поставлені запитання
1.       У випадку клінічної смерті для врятування людини кров нагнітають через артерію у зворотно­му напрямі. Потрапивши в аорту, кров закриває
півмісяцевий клапан. Куди може потрапити кров? Чому це покращує роботу серця?
(Кров тече в коронарні судини й посилює живлен­ня серця. Вона подразнює рецептори в стінках судин, що підвищує їх тонус. Серце відновлює свою роботу.)
2.       Чому відморожені вуха біліють?
(При охолодженні кровоносні судини звужують­ся, шкіра блідне.)
3.       За вмістом кисню і поживних речовин артері­альна кров є більш якісною, ніж венозна. Чому ж тоді кров у донорів беруть із вен, а не з артерій?
(В артеріальних судинах кров тече під значним тиском, унаслідок чого не формується згусток крові в ранці від голки. Крім того, це може зумовити різке зниження тиску, що з фізіологічної точки зору та­кож небезпечно.)
4.       Як пояснити той факт, що серце, відокремле­не від організму, продовжує працювати?
(Деякі нервово-м'язові утворення, у яких виникає збудження, що зумовлює роботу серця, знаходяться в самому серці. Збудження, яке виникає в І одній ділянці, передається й на інші.)
* * *
Підбиваючи підсумки уроку, пригадаємо слова  російського художника І.Левітана: «Серце можна лікувати тільки серцями».
Як ви розумієте ці слова?
(Чуйність, доброта з боку людей, які спілкують­ся з хворим, турбота про нього завжди сприяють швидкому одужанню, «загоєнню всіх сердечних ран».) |
Але піклуватися треба не лише про хворих людей. Якщо ми будемо більше дбати один про одного, 1 допомагати в скрутну хвилину, підтримувати і в радощах, і в горі, можливо, тоді відсоток людей, які страждають на серцево-судинні захворювання, значно знизиться.


Додаток 1
Залікова картка команди Станція «Анатомічна»
1) Будова серця — ... балів.
2) Будова судин — ... балів.
За першість виконання + 2 бали.
Станція «Фізіологічна»
1) Схема «Велике коло кровообігу» — ... балів.
2) Схема «Мале коло кровообігу» — ... балів. За першість виконання + 2 бали.
Станція «Діагностична»
1)Діагноз хвороб — ... балів.
2)Підпис малюнків — ... балів.
 Станція «Швидка допомога» Надання допомоги — ... балів.
Станція «Термінологічна»
1) Заповнити клітинки — ... балів.
2)Розв'язати кросворд — ... балів За першість + 2 бали.
Загальна кількість балів, набраних командою, становить....
Додаток 2
 Тести Варіант 1
1.       Тривалість фази загального розслаблення серця:
а) 0,4 с; б) 0,1с; в) 0,3 с; г) 0,8 с.
2.       Прилад, за допомогою якого записують елект­ричні струми серця:
а)      сфігмоманометр;
б)       електрокардіограф;
в)       фонендоскоп.
3.       Стан підвищеного кров'яного тиску:
а)      гіпотонія;
б)      аритмія;
в)       гіпертонія;
г)       дистонія.
4.       Гормон, який прискорює та посилює скоро­чення серця:
а)      адреналін;
б)      тироксин;
в)       інсулін.
5.       Кровоносні судини, які несуть кров до серця:
а)       капіляри;
б)       вени;
в)      артерії.
Варіант 2
1. Тривалість фази скорочення шлуночків:
 а) 0,3 с; б) 0,1 с; в) 0,4 с; г) 0,8 с.
2. Найбільша швидкість руху крові у:
а) венах; б) аорті; в) капілярах; г) артеріях.
3.       Учений, який довів, що кров у людини рухаєть­ся по замкненій системі судин завдяки роботі серця:
а)       Кулябко;
б)       І.Мечников;
в)       В.Гарвей.
4.       Відділ нервової системи, який прискорює час­тоту і силу скорочень серця:
а)       симпатичний;
б)       парасимпатичний.
5.       Кровоносні судини, кров'яний тиск у яких най­менший:
а)      капіляри;
б)      вени;
в)       артерії.
Варіант З
1.       Тривалість серцевого циклу здорової людини:
а) 0,8 с; б) 0,4 с; в) 0,3 с; г) 0,1 с.
2.       Відділ нервової системи, який сповільнює час­тоту і послаблює силу серцевих скорочень:
а)        симпатичний;
б)        парасимпатичний.
3.       Кровоносні судини, кров'яний тиск у яких най­більший:
а)      капіляри;
б)      вени;
в)       артерії.
4.       Властивість серцевого м'яза, яка забезпечує поширення збудження по всьому серцю:
а)      провідність;
б)      автоматія;
в)      скоротливість.
5.       Нормальна частота пульсу в підлітків (уд./хв):
а) 60-75; б) 72-85; в) 80-90.
Додаток З

Додаток 5




 Додаток  6
Кожна команда отримує свій варіант завдання.
1.  Кров із рани потерпілого витікає рівномірно і має темний колір. Яка судина ушкоджена? Надайте потерпілому першу допомогу.
2.  Кров із рани потерпілого витікає у вигляді пульсуючого струменя і має яскраво-червоний колір. Яка судина ушкоджена? Надайте потерпілому пер­шу допомогу.
3.  Потерпілий блідне, у нього виступає холод­ний піт, пульс частішає і слабне. Про яку кровоте­чу свідчать такі симптоми? Як допомогти потерпі­лому?



Додаток 7
Кросворди

І. По вертикалі можна прочитати термін теми.


1









2










3













4








5

















І. По вертикалі можна прочитати термін теми.
1.      Розслаблення серця.
2.      Здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці.
3.      Властивість серцевого м'яза.
4.      Скорочення серця.
5.      Прилад для вимірювання артеріального тиску.
II
1.      Зовнішня сполучнотканинна оболонка серця.
2.      Навколосерцева сумка.
3.      Внутрішня сполучнотканинна оболонка серця.
4.      Середня м'язова оболонка серця.







Інтелектуальна гра "Пошук скарбів"

Оголошення

Увага! Увага!
Учні школи!
 Усі, хто любить пошук та пригоди.     
У школу надійшов загадковий лист.
Просимо представників від кожного класу отримати загадковий конверт у директора школи.


Перший конверт


О, вельмишановні  та наймудріші юні біологи!
Дуже давно у нашій школі я заховав         найцінніше – напій бадьорості.  Я дарую Вам цей напій, але ви його повинні знайти!
Шлях пошуку Вам підкаже чарівний листок. Нехай допоможуть Вам Ваші знання з біології, Ваша ерудиція та кмітливість.

         Чарівний листок.

Дайте відповідь на шість запропонованих запитань і , взявши з кожного слова вказану літеру, складіть слово-пароль. Із цим словом-паролем зверніться до вчителя географії, який передасть Вам другий конверт.

1.    Одно кинеш – цілу жменю візьмеш. (1-ша літера)
2.    Літом і зимою одне вбрання у нас, а можна нас побачити, як рік почався у вас. (4-та літера)
3.    Ні птах, ні звір – щось змішану, а спить завжди підвішане. (2-га літера)
4.    У зеленім кожушку, повстяній сорочечці, я росту собі в лісах, всім зірвати хочеться. (5-та літера)
5.    Білі горішки на зеленій ніжці. (3-тя літера)
6.    Червоніше та кругліше я стаю день від дня, соковите та смачне – спробуйте мене. ( 1-ша літера)

1.     Зерно
2.     Ялинка
3.     Кажан                                            З Н А Н Н Я
4.     Ліщина
5.     Конвалія
6.     Яблуко

        Другий конверт



       Дорогі друзі! Перед Вами кросворд-головоломка. Якщо ви правильно його розгадаєте, одержите по діагоналі друге слово-пароль. З цим словом-паролем зверніться до вчителя фізики, який передасть Вам третій конверт.

1.    Представник одноклітинних найпростіших тварин.
2.    Якісні зміни, що відбуваються у всьому організмі.
3.    Хто два рази народжується, а один раз вмирає.
4.    Морська тварина з драглистим тілом, хижак, є щупальця.
5.    Процес утворення органічних речовин з неорганічних із використанням енергії сонця.
6.    Зубів немає, а гризе.






е
в
г
л
е
н
а






р
о
з
в
и
т
о
к




к
у
р
к
а







м
е
д
у
з
а




ф
о
т
о
с
и
н
т
е
з



с
о
в
і
с
т
ь














          
            
Третій конверт

Вельмишановні! Одному з Вас необхідно зайти в кабінет біології і, працюючи з мікроскопом, знайти чітке відображення об’єкта на мікропрепараті. Подати роботу вчителю біології і отримати четвертий конверт.


    Четвертий конверт

Ви подолали вже довгий шлях! До перемоги недалеко! Складіть, за вже відомою схемою, слово-пароль і зверніться з ним до заступника директора з виховної роботи, отримайте п’ятий конверт.

1.    Назвіть органи дихання водних тварин. ( 3-тя літера)
2.    Назвіть структурну і функціональну одиницю будови всіх організмів. (3-тя літера)
3.    Яку назву має запліднена яйцеклітина? (4-та літера)
4.    Органи дихання в наземних хребетних тварин (1-ша літера)
5.    Яку назву має вторинна порожнина тіла? (4-та літера)
6.    Індивідуальний розвиток організму – це... (5-та літера)
7.    Як називаються судини, по яких кров рухається від серця? (6-та літера)
8.    Яку назву має жіноча статева клітина? (1-ша літера)

1.    Зябра
2.    Клітина
3.    Зигота

4.    Легені
5.    Целом
6.    Онтогенез
7.    Артерія
8.    Яйцеклітина



      П’ятий конверт
О, найрозумніші! Вітаю Вас з перемогою! Напій бадьорості – це „ЖИВЧИК”! Команда учнів, яка першою одержала п’ятий конверт, одержує пляшку напою „ЖИВЧИК”.

Немає коментарів:

Дописати коментар