Відкритий урок з біології у 8 класі "Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху"






Мета:
·        Ознайомити з анатомічною будовою органа слуху та його функціями; встановити взаємозв’язок між будовою та функціями органа слуху; гігієною ; еволюцією; значенням слуху.
·        Розвивати творче мислення, пізнавальні здібності учнів, вміння працювати з підручником, аналізувати, порівнювати, робити висновки. Формувати науковий світогляд.
·        Виховувати бережливе ставлення до власного організму, зокрема до органа слуху
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Природа, що дала нам лише один орган для мови,
 дала нам два органи для слуху, щоб ми знали,
 що треба більше слухати, ніж говорити
(арабський вислів).

І. Організаційний етап. Психологічний настрій
(На фоні спокійної музики та відеоролику звучить вірш.)
А в природі вже пахне весною,
Аромат той приємний для всіх!
Білий сніг не лежить вже горою,
А джерельцем співочим побіг.
Щоб очистити землю й омити,
Та прокласти шляхи для весни.
Хоч зима й завертає сердито,
Та весна вже приходить у сни.
Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та розквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси!
       Безмежне море почуттів, благородних світлих думок викликає в нас навколишній світ, сповнений фарбами, запахами, звуками й іншими відчуттями, які сприймає людина.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку
      Мультимедійна вправа «Біологічні пазли»
(Учні повинні виконати вправу на сайті  _____________ : правильно розподіливши складові допоміжного апарата ока, білкової та оболонки, учні дізнаються, яку сенсорну систему будуть вивчати на сьогоднішньому уроці.)
Оголошення теми та мети уроку.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
     Тиша... Давайте послухаємо тишу. І кожен з вас почує в цій тиші ряд звуків, що линуть до нас з вікна, з коридору. Ми живемо в морі звуків, і тому вам важко уявити, що можна не чути, але є люди, для яких тиша - спосіб життя. Це люди, які народилися глухими або втратили слух по необачності. Хоча професор Загребського університету П. Губерін вважає, що повністю і частково глухі, а також глухонімі при спеціальному тренуванні можуть навчитись слухати коліньми, долонями, кінчиками пальців.
     Проблемне питання
     Прослухайте композицію «Місячна соната» відомого німецького композитора і піаніста Людвіга ван Бетховена.  А чи знаєте ви, що він був глухим? Через тривалу хворобу він втратив слух. Та як же йому вдавалося продовжувати творити? Це наше сьогодні проблемне питання. Розглянувши сьогоднішню тему, в кінці уроку ми спробуємо дати на нього відповідь.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
   1. Розповідь учителя
Історична довідка
     Великий скрипаль минулого Нікколо Паганіні мав дуже тонкий слух: він міг чути, про що розмовляють пошепки в 10 метрах від нього. Друзі Моцарта стверджують, що композитор чув фальшиві ноти мелодії, у нього підіймалась температура.
    Хороший слух потрібен не тільки музикантам, а й телеграфістам, радистам, спеціалістам, що мають справу з механізмами, про нормальну роботу яких можна дізнатися по звуку, що механізми видають.
    Навіть дегустаторам потрібен хороший слух: сировари із Парми, які славляться на всю Італію сиром “пармезан”, визначають ступінь зрілості сиру, вдаряючи по ньому срібним молоточком.
    В давні часи музика прописувалась для лікування   укусів павуків і змій. Так, в Італії заціпеніння, викликане укусом тарантула, лікувалось мелодією, темп якої зростав. Хворі відкривали очі і рухались в такт музиці. І зараз медичні заклади використовують мелодійні звуки для лікування зубного болю.
       Давайте переглянемо відео, в якому ми побачимо як же наше вухо сприймає звукові сигнали. 
   2. Перегляд відео
      Хоча людина не сприймає ні ультразвуки, ні інфразвуки, вони впливають на її тканини. Ультразвуки здатні проникати в тіло людини і прогрівати його тканини. Крім того, за допомогою ультразвуків, які відбиваються від поверхні тканин, як і рентгенівські промені, можна на спеціальному приладі дослідити зображення органів, але без шкідливих впливів.
     Шум впливає на нервову систему, порушуючи нормальну життєдіяльність організму. Під дією шуму виникає безсоння, швидка втомлюваність. Особливо шкідливий для організму інтенсивний шум(більше 90 дБ), тоді знижується працездатність людини, звужуються периферійні судини, порушується серцевий ритм, появляється головний біль, підвищена дратівливість, і, як наслідок, -нервово-психічні порушення. Постійно перебуваючи в середовищі з підвищеною зашумленістю, людина втрачає слух.
Порівняйте для себе дані міжнародної шкали звуків і зробіть відповідні висновки(див. додаток 1).
Отже,зовсім небайдуже, які звуки ми чуємо, які мелодії нас оточують.
До речі, фізіологи та гігієністи вважають, що спеціально підібрана музика позитивно впливає на відновлення сил, заспокоює, знімає дратівливість.
3. Прослуховування відповідних композицій
Спробуйте заспокоїтись, прослухавши «Адажіо» Т.Альбіноні. Якщо вам тривожно – допоможе «Мазурка» Ф.Шопена, а у разі роздратованості зверніться до «Кантати №2» Й.С.Баха. Швидко зніме втому музика Моцарта, Брамса.
Сучасна модерна музика, на жаль, часто шкодить здоров’ю. Хворіють від неї і самі виконавці - серед артистів дуже багато хворих на виразку шлунку. Вкрай негативно впливає гучна музика і на слухачів. Дослідження вчених підтверджують, що музика, побудована на твердих ритмах, паралізує волю, вводить у стан трансу. Так, наприклад, рок. Його не слухають, а занурюються в нього, як в океан звуків.
Медики, які спеціалізуються на ракових хворобах, стверджують, що навіть пасивне прослуховування такої музики веде до пошкодження слуху, зору, спинного мозку, нервової системи. Група спеціалістів обстежила молодь, яка часто слухала голосну сучасну музику: у 20% дівчат і хлопців слух був знижений, як у 85-річних людей. Під дією такої музики різко зростає нервове збудження, а процеси гальмування пригнічуються.
У середні віки існувала кара: засудженого садовили під великий дзвін, звуки якого вбивали його. А у Стародавньому Китаї для тих, хто зневажливо ставився до релігії, придумали покарання: флейтисти, барабанщики і крикуни повинні грати перед ним і вдень, і вночі, поки він не впаде мертвий.
Отже, висновок один: відпочинок у природі – на березі річки, у лісі під заспокійливе шелестіння листя – найкращий для слуху і для всього організму.
Давня грецька мудрість вчить: «Все є отрута і все є ліки. І тим, і іншим його робить доза». Так і звуки: і шкодять, і допомагають.
Анатомічна будова периферичної ділянки слухової сенсорної системи.
Вухо людини складається з трьох частин: зовнішнього, середнього і внутрішнього вуха. Зовнішнє вухо – це вушна раковина утворена еластичним  хрящем, покритим шкірою, має вигляд завитки, що спрямовують звукові коливання повітря у зовнішній слуховий прохід.
За всіх часів люди намагалися прикрасити вушну раковину, розуміючи, що вона відіграє важливу роль у створенні зовнішнього вигляду. Згадаймо чудові сережки й підвіски зі скіфських курганів, різнобарвні кліпси, на які полюють сучасні модниці… У деяких африканських племенах відтягують мочки вух – це також данина моді. Але гарно не завжди означає корисно. Давайте прослухаємо повідомлення Єленець Аліни про загадкові властивості вушної раковини.
4.  Повідомлення учня.
                      


Загадкові властивості вушної раковини
       У 1957 р. французький лікар П.Нож’є на основі стародавньої китайської медицини почав застосовувати голковколювання. Згідно з Нож¢є, зовнішнє вухо розглядається як перевернутий ембріон в утробі матері: усі органи проектуються так, як у корі головного мозку.
Вухоголкотерапія застосовується не тільки для лікування, але й для діагностики захворювань. На мочці вуха знаходяться 11 точок, пов¢язаних з очима, язиком, зубами, м¢язами обличчя, внутрішнім вухом. На перший погляд, проколоти мочку вуха і одягти сережку є невеликою проблемою. Але невдалий прокол, що зачепить одну з точок, може спричинити подразнення зв¢язаного з нею органа – погіршиться зір, заболить зуб тощо.

5. Розгляд учнями таблиці (додаток 2)

Вушна раковина вловлює та спрямовує звукові хвилі в слуховий хід. Слуховий прохід – це трубка, яка проводить звуки до барабанної перетинки. У його стінках є залози, що виділяють вушну сірку, яка зволожує та захищає його від дії мікроорганізмів.
Середнє вухо
На межі між зовнішнім та середнім вухом розташована барабанна перетинка – це округла за формою пластинка, що сприймає звукові коливання і передає їх на слухові кісточки. У середньому вусі міститься три слухові кісточки, сполучені між собою: молоточок, коваделко та стремінце. Також у середньому вусі є слухова труба.
6. Проблемне питання
Чому вухо, горло та ніс лікує один і той же лікар отоларинголог? Як ці органи між собою пов’язані?
        7. Проведення  досліда:
     Закрийте рот і ніс. Спробуйте сильно видихнути повітря. Що ви відчули?
Це пов’язано з різким проштовхуванням повітря через слухову євстахієву трубу до барабанної порожнини – збільшується тиск на барабанну перетинку. Євстахієва труба  сполучає середнє вухо із носоглоткою.

Внутрішнє вухо
Внутрішнє вухо складається з перетинчастого та кісткового лабіринтів - системи порожнин і каналів, заповнених рідиною. Функцію слуху в цьому складному лабіринті виконує завитка – спірально закручений канал, що утворює 2,5 оберти. Одна із стінок завитки утворена натягнутими волоконцями різної довжини. Це базальна мембрана, що містить слухові рецептори.
Внутрішнє вухо виконує також функцію регуляції положен­ня тіла в просторі, що забезпечується вестибулярним апаратом.
8. Вправа «Німий малюнок»
(підписати схему слухового апарата).
1.            Вушна раковина
2.            Зовнішній слуховий хід
3.            Барабанна перетинка
4.            Стремінце
5.            Євстафієва труба
6.            Завитка
7.            Півколові канали
8.            Коваделко
9.            Молоточок
       9. Самостійна робота учнів
Самостійно опрацювати пункт параграфа «Сприйняття звуку» (ст.139-140)       
      10.  Гра-руханка «Уяви себе ділянкою слухової сенсорної системи»
      Учням пропонується створити незвичайну слухову сенсорну систему. Для цього вони отримують сигнальні аркуші з написаними ділянками сенсорної системи. Школярі повинні вишикуватися в порядку проходження нервового збудження.
          Вушна раковина → слуховий хід → барабанна перетинка → молоточок → коваделко → стремінце → завитка →  слуховий нерв → слухова зона кори великих півкуль.
V. Узагальнення, систематизация і контроль знань та вмінь учнів.   
     1. Графічний диктант  «Крива знань»
      Учні отримують листочки, на яких зображена  горизонтальна пряма. Вчитель ставить питання, на які треба відповісти «так» чи «ні». Відповіді учні позначають  крапками. «Так» на одну клітинку вище лінії, «ні» - на одну клітинку нижче. Потім з’єднують  їх лініями.
Так
 


Ні
Таким чином утвориться крива.
Питання:
         Орган слуху людини складається із трьох відділів (так)
         На  межі між  середнім і внутрішнім  вухом  знаходиться барабанна  перетинка (ні)
         Середнє  вухо  з’єднується з зовнішнім вухом євстахієвою трубою (ні)
         Молоточок, коваделко та стремінце знаходяться в середньому вусі (так)
         Барабанна перетинка передає звукові коливання на завитку (ні)
         Порожнина внутрішнього вуха заповнена рідиною (так)
         Центр слуху міститься у лобній частці кори головного мозку (ні)
         У внутрішньому вусі міститься вестибулярний апарат (так)
         Вухо людини здатне сприймати звукові коливання у діапазоні  від 17 до 20 тис. Гц (так)



Ось як повинна виглядати  «Крива знань».
                 
 





VI. Підбиття підсумків уроку.
       Давайте ж вернемося до нашого проблемного питання. Можливо у когось є припущення на рахунок того, як  Бетховен бувши глухим міг і далі творити таку чудову музику?
       Бетховен слухав музику так: у зубах він тримав паличку,  яка іншим  кінцем притискалась до рояля. В зубах у людини є вільні нервові закінчення, які пов'язані зі слуховим центром. 
         На даний момент у нашій країні сотні тисяч людей живуть неповноцінним життям. Це інваліди. Адже це визначення — страшний діагноз і неважливо, що послужило причиною нещастя. Мільйони людей по всьому світу мають проблеми зі слухом. Така патологія тягне за собою низку неприємних наслідків: від дискомфорту при спілкуванні до звільнення з улюбленої роботи. Кому потрібен неповноцінний фахівець? А уявіть, які емоції переживають люди почувши свій перший в житті звук. Уявили? А хто не уявив то давайте подивимося.
       Перегляд відеоролика
Рефлексія
Вправа «Розумний куб»
Учні кидають куб, на гранях якого написано початок речення. Вони мають закінчити речення:
На уроці я:
·         дізнався…
·         зрозумів…
·         навчився…
·         мене здивувало…
·         мені сподобалося…
·         найцікавішим було…
VII.Домашнє завдання
Опрацювати параграф 39. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа. Скласти пам’ятку «Гігієна слуху та запобігання його порушенням»

     

   Додаток 1

·        Поріг чутливості – о дбА
·        Шелестіння листя – 10 дбА
·        Шепотіння – 20 дбА
·        Кімнати квартир – 30 дбА
·        Міський шум уночі – 30-40 дбА
·        Аудиторії навчального закладу – 40дбА
·        Спортзали, зали вокзалів – 60дбА
·        Слабка розмова гучномовця – 50дбА
·        Шумна вулиця – 80дбА
·        Шум залізничного транспорту – 70-90дбА
·        Сирена «швидкої допомоги» - 90дбА
·        Шум мотоцикла – 80дбА
·        Шум літака і «пожежної допомоги» - 110дбА
·        Реактивний двигун – 130дбА
·        Больовий поріг  - 130дбА,гігієнічна норма звуку – 40дбА









Додаток 2

2 коментарі: