Відкритий урок у 8 класі на тему "Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення харчування для  здоров'я"



( слайд 3)
Мета:

      ознайомити учнів з  особливостями раціонального харчування;
      сформувати знання про значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
      навчити розрізняти корисну та  шкідливу їжу;
      ознайомити  з  хворобами, до  яких  призводить  неякісне, незбалансоване харчування;
      дати знання про традиції харчування українців; 
      навчити застосовувати набуті знання для самоспостереження за власним  здоров’ям.
      формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я
      розвивати логічне мислення, увагу, уяву
      виховувати наполегливість, працелюбність, культуру спілкування
( слайд 4)


Обладнання  та  матеріали:  малюнки, які  дають  змогу  ілюструвати  принципи  раціонального  харчування;  зошити, підручники; додаткова  література;

Ми  живемо  не  для  того, щоб  їсти,
Але  ми  їмо  для  того, щоб  жити.
                                                              Сократ

( слайд 2)
  Тип  уроку: вивчення  нового  матеріалу

Хід  уроку

І. Організація  класу

Усміхнімось  всім  довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І  тоді  обов'язково 
День  до  нас  привітним  буде.
( слайд 1)
Рефлексія.
Покажіть, будь  ласка, який  у  вас  настрій.  Чи  можемо  ми  розпочати  роботу?
Усі  усміхаються.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

*Гра " Кіндер сюрприз"
Учні відкривають «Кіндер сюрпризи», всередині яких є питання і відповідають на них :
1.Цей овоч містить вітамін А, покращує зір , містить каротин. Якими будуть прояви авітамінозу цього вітаміну? ( морква, куряча сліпота)
2.В яких продуктах міститься вітамін А? (кропива, абрикоси, печінка, ікра, масло, молоко)
3. Цей продукт тваринного походження містить вітамін Д. Яке захворювання виникне при недостачі цього вітаміну?  ( яйця, рахіт)
4. Цей фрукт містить велику кількість вітаміну С , він оранжевого кольору  Яке захворювання виникає при авітамінозі цього вітаміну ?( апельсин; цинга)
5 . У яких продуктах ми можемо знайти вітамін С? (чорна смородина, шипшина, лимон)
6. Яку ще має назву вітамін С? (аскорбінова кислота)
7.Які вітаміни містяться у молоці? (В2, А, Д)
8. Недостача якого вітаміну призводить до захворювання бері-бері (судоми, параліч) (В1)
9. В яких продуктах міститься вітамін Д? (риб’ячий жир, яйце, молоко)
10. Що таке обмін речовин?
11. Що таке асиміляція?
12. Що таке дисиміляція?
13. До яких хвороб призводить нестача в організмі вітаміну В6? (Дерматит)
14. Який вітамін синтезують мікроорганізми, які живуть у кишечнику людини? (кобаламін В12)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Їжа є одним з найважливіших чинників довкілля, що впливає на стан здоров'я, працездатність, розумовий і фізичний розвиток, а також на тривалість життя людини. Стабільний настрій, висока розумова і фізична працездатність, повноцінний сон, гармонійна фігура і хороша шкіра - результат правильного харчування! 
Зв'язок харчування і здоров'я був помічений ще в давнину. Люди бачили, що від неправильного харчування діти погано ростуть і розвиваються, дорослі хворіють, швидко стомлюються, погано працюють і гинуть. На користь правильного харчування красномовно свідчать деякі історичні факти: 
·              В XVII столітті адмірал англійського флоту в битвах з іспанською флотилією не втратив жодного солдата, а від цинги, що спалахнула на кораблях, у нього загинуло 800 чоловік з 1 000. Відсутність вітамінів в їжі виявилася небезпечніше ворогів.
·              Після завезення цукру, борошна і консервів на Алеутські острови в 1912 році, у дітей поширився карієс зубів і вже у 1924 році майже усе молоде населення Алеут, яке вживало завезену їжу, страждало від карієсу ( слайд 5)
Фахівці з раціонального харчування стверджують, що 50% нашого здоров’я безпосередньо залежить від здорового харчування, яке полягає у встановленні гармонії між продуктами харчування та гомеостазом організму людини. Водночас треба враховувати вік, стать, наявність хронічних захворювань та інші критерії.
( слайд 6)
 ХХ століття внесло корінні зміни, як в спосіб життя, так і в структуру харчування людей. В цілому різко знизились енерговитрати і в більшості економічно-розвинутих країн в теперішній час вони досягли критичного рівня. Людині немає потреби в повсякденних умовах займатися тяжкою фізичною працею і втрачати багато енергії. Харчові продукти, в першу чергу м'ясо і тваринні жири, при правильному харчуванні повинні відійти на другий план, тому що в подібному випадку починає бути дефіцит в других крайньою необхідних для організму біологічно-активних речовин, які знаходяться в більшій мірі в продуктах рослинного походження.
Що ж потрібно їсти практично здоровій людині, щоб не захворіти на хронічні недуги та почуватися бадьорою та життєрадісною довгі роки активного життя?
                                  
*Прийом« Обговоримо  разом» ( слайд 7)
Іноді  говорять:« Ти  є  тим, що  ти  їси! ».  Як  ви  розумієте  цю  фразу? 

ІІІ. Вивчення   нового  матеріалу

*Розповідь  учителя
Харчування    забезпечує  життєдіяльність  організму  та  є  його  найважливішою  біологічною  потребою. Усі  необхідні  організму речовини  людина  отримує  з  їжі, яку  споживає. Ми  їмо різні  продукти,  не  замислюючись  над  тим, для  чого  потрібні  нам  ці  речовини, у  якому  вигляді  необхідно  вживати  їх.
*Проблемне  питання  до  учнів: 
 Що  необхідно  організму   для  нормального    росту  та  розвитку? ( слайд 8)

*Розповідь вчителя
До  складу   повноцінного  раціону  мають  входити  такі  поживні  речовини:
- білки (мясо, риба, яйця, бобові, горіхи, молочні продукти) (слайд 9)
- жири (вершкове масло, олія, сало, сметана) ( слайд 10)
-  вуглеводи ( мед, випічка, картопля, крупи, овочі, фрукти)(слайд 11)
- вітаміни ( слайд 12)
- мінеральні  речовини (слайд 13)
- вода ( слайд 14)

Раціональне харчування - основа здоров’я людини. З харчової піраміди видно
( слайд 15), що зернові продукти та хлібобулочні вироби є основою здорового харчування. Вони - джерело енергії для організму, забезпечують організм вітамінами, вуглеводами та клітковиною. Остання сприяє кращому перетравлюванню їжі. Молоко і молочні продукти є джерелом вітамінів А, В і Д. Особливо корисні кисломолочні продукти, що містять бактерії, необхідні для кращого перетравлення їжі. М’ясо, риба, птиця та зернобобові забезпечують організм білками. Цукор і жири необхідно вживати дуже помірно, їх надлишок сприяє утворенню в судинах холестеринових бляшок , ожиріння, цукрового діабету.
Уперше про правила раціонального харчування згадується у працях відомого арабського лікаря Авіценни ( 980 - 1037).( слайд 16). Значну увагу він приділяв нормам харчування.
*Проблемне питання :                    
А що ви знаєте про норми та принципи харчування? ( слайд 17)

Для збереження здоров’я й працездатності їжа людини має повністю відновлювати ту кількість енергії , яку вона витрачає впродовж доби. І надмірне, і недостатнє харчування відбивається на здоров’ї людини. Науковці стверджують , що люди, маса яких на 30 % перевищує норму, живуть на 10 - 15 років менше, аніж люди з нормальною масою. Ожиріння ( слайд 18), яке може спричинити захворювання на цукровий діабет, серцево - судинні захворювання, хвороби шлунково - кишкового тракту, належить до так званих " хвороб цивілізації", що набули поширення в багатьох країнах світу.
А що ж відбувається якщо організм разом з їжею отримує енергії менше, ніж йому потрібно ? Витрачена енергія поповнюється за рахунок внутрішніх резервів, що призводить до зменшення маси тіла. Неповноцінне харчування сприяє порушенню функцій окремих систем , органів, виснаження організму, зниження імунітету. Недостатнє харчування дітей і підлітків може бути однією з причин затримки росту, фізіологічного і психічного розвитку, порушення статевого дозрівання , зростання втомлюваності , погіршення стану шкіри, волосся, ослаблення захисних сил організму. Іноді різке зниження ваги може спричинити такі захворювання як анорексія та булімія.( слайди 19, 20).
Правильне ж харчування сприяє розумовій та фізичній активності ( слайд 21).
Під впливом соціально - економічних умов та реклами молодь часто ігнорує повноцінну їжу , замінює її стравами швидкого приготування ( бутербродами, хотдогами тощо) та солодощами , споживає чимало різноманітних концентратів і так званих енергетичних напоїв.
                              
*Гра " Корисне і шкідливе" ( слайд 22-  25).
Учні  аплодують  один  раз – це   здорова  їжа, не аплодують -  шкідлива   їжа.
*Проблемне питання: " А що обереш ти? " ( слайд 26 ).
Наслідками неправильного харчування можуть стати різноманітні хвороби ШКТ:
- Гастрит – запалення слизової (внутрішньої) оболонки стінки шлунка. Виділяють два види гастритів: з пониженою та підвищеної кислотність шлункового соку. Виникненню гастриту сприяє: - прийом деяких ліків протягом тривалого часу; - неправильне харчування, погане пережовування їжі, вживання неякісних продуктів, любов до гострих та маринованих страв, тривалі перерви між прийомами їжі; - хелікобактер пілорі – бактерія яка поселяється в шлунку і, зокрема, розноситься тарганами; -шкідливі звички – алкоголь у великих кількостях, куріння; - харчування «находу», «перекуси», « всухом’ятку»; - сучасні продукти харчування: рафіновані олії, консерванти, емульгатори. ( слайд 27 );
- виразкова хвороба – хронічне захворювання, основним проявом якого є рецидивуюча виразка шлунку або дванадцятипалої кишки, як правило, виникаюча на фоні гастриту викликаного інфекцією хелікобактер пілорі. Причини виникнення виразки: - наявність в шлунку бактерії хелікобактер пілорі; - спадковість; -неправильне харчування; - стреси; - хронічний гастрит; - зловживання алкоголем; - частий прийом деяких лікарських засобів. ( слайд 28);
- холецистит – запалення жовчного міхура. Сприяють виникненню холециститу застій жовчі в жовчному міхурі, наявність жовчних каменів,розладнання функцій ендокринної та нервової систем. Велику роль у виникненні цієї хвороби відіграють переїдання, надмірна маса тіла, гіподинамія, шкідливі звички. ( слайд 29 );
- панкреатит- запалення підшлункової залози. Розвивається внаслідок вживання великої кількості їжі, особливо жирної, вживання великої кількості алкоголю, нарвові стреси, травми живота ( слайд 30).

Їжа приносить користь організму людини, але неякісна їжа може призвести до хвороб. Щоб їжа не завдала шкоди , слід ознайомитися з основами безпечного харчування , й перш за все , навчитися оцінювати якість їжі. Якість їжі можна визначити візуально, тобто , слід уважно її роздивитися , спробувати на смак .

*Робота у зошиті по групах
- Як визначити , що продукт зіпсований?
Визначаємо молоко, сир, масло і консерви.( слайд 31)

В результаті вживання неякісної їжі або отруйних продуктів можуть виникнути харчові отруєння та токсикоінфекції. Найпоширеніші з них :
- дизентерія – це важке інфекційне захворювання. Воно характеризується запаленням кишечника, головним чином, товстої кишки. Після зараження інфекція живе і розмножується в кишечнику. Викликається вживанням води або їжі, що містить хвороботворні мікроорганізми. Купання в забрудненій воді може також призвести до дизентерії  ( слайд 32);
- ботулізм – хвороба, що виникає в результаті отруєння токсинами бактерії ботулізму і характеризується важким ураженням центральної і вегетативної нервової системи. Зараження відбувається при вживанні забруднених фруктів і овочів, неправильно консервованих продуктів, через ковбаси, шинку, копчену рибу.  ( слайд 33);
- сальмонельоз –це інфекційне захворювання травної системи, що виникає в результаті зараження бактеріями роду сальмонела, що супроводжується вираженою інтоксикацією , іноді протікає за типом тифу. Заразитися можна через м’ясо, рибу, яйця, птицю. ( слайд 34)  
*Конкурс «Я  знаю  більше».
Згадайте  прислів'я  та  приказки  про  їжу .( слайд 35)
• Які харчі - таке й здоров'я.
• Держи голову в холоді, а живіт у голоді - будеш здоровий.
• Чиста вода - для хвороби біда.
• Чим краще їжу розжуєш, тим довше в світі проживеш.
• Легка вечеря життя зберігає.
• Менше вкусиш - швидше ковтнеш.
• Не в міру їда - хвороба й біда.
• В день по яблуку - і всі хвороби по боку.
• Від солодкої їжі чекай лиха.
• Не побігаєш - не пообідаєш, не пообідаєш - не побігаєш.
• Ненажера риє собі могилу власними зубами.
• Де бенкети, там і хвороби.

*Проблемне  питання
Як ви вважаєте , чи може колір їжі впливати на ваше самопочуття чи настрій?
(слайд 36-39 ).


*Цікавинки  від  енциклопедиста
Така характеристика продуктів харчування, як колір, виявляється, має велике значення. Справа в тому, що за даними різних досліджень колір їжі може впливати на настрій, самопочуття, на ті чи інші органи.
             Ось як можна зорієнтуватися з власним станом за допомогою їжі.
Білий колір – рис, капуста, біла риба. Знімає напругу, відганяє тривогу, заспокоює. Він здатний поліпшити зір і функції залоз внутрішньої секреції.
Червоний – буряк, зерна граната, вишня, кавун, помідори. Пробуджує життєві сили, наділяє енергією й оптимізмом, звільняє від депресії. Цей колір робить рухливими суглоби і еластичними м'язи.
Помаранчевий – апельсин, абрикос, персик, морква, гарбуз. Піднімає настрій, поліпшує обмін речовин, підсилює кровообіг, благотворно впливає на стан шкіри і травлення.
Жовтий – диня, ананас, банан, кукурудза, сир, яйця, вершкова та  рослинна олія. Це колір здоров'я, він допомагає при депресіях і неврозах. Добре впливає на зір і травний тракт. Стимулює мозкові функції: пам'ять, мислення, інтелект.
Зелений – яблука, ківі, будь-яка зелень, капуста, огірки, горох. Позбавляє від негативних емоцій, діє як снодійне, поліпшує роботу серця, знімає стрес і нервові перенапруження.
Синій – водорості, чорниця, ожина. Заспокоює серцебиття, знижує кров'яний тиск, допомагає при різного роду болях.
Фіолетовий – виноград, слива, баклажан, оливки, чорна смородина. Полегшує спазми і біль, послаблює печіння та свербіж. Добре заспокоює при тривогах і занепокоєннях.
Коричневий – гречка, какао, чай, кава. Відповідає за нормальну роботу щитоподібної залози.
Робота в парах
* Проблемне  питання
Як ви вважаєте, чи впливає національність на вибір їжі ?( слайд 40)
Повідомлення учнів

*Етнічні  особливості  харчування  українців.
- Так , вірно, у різних народів свої уподобання у виборі продуктів харчування та приготовлених з них страв. На харчування українців значний вплив мають народні традиції.
*Фізкультхвилинка
Пісня «Варенички» ( слайд 41).
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору підняли
І на місці всі пішли.
Сіли – встали, сіли – встали,
І на місці пострибали.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
Всім навколо посміхнись.
ІV. Узагальнення, систематизація  й  контроль  знань  та  вмінь  учнів

*Узагальнююче  слово  вчителя
Протягом уроку , відповідаючи на запитання ви отримали різні продукти харчування, спочатку підрахуйте їх.
А тепер давайте спробуємо розподілити їх по кошиках поживних речовин: ті які містять білки, жири та вуглеводи.


V. Підсумок  уроку

*Притча про крамницю бажань. ( слайд 42)
Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:
- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
- Звичайно!
– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.

- Який висновок з цієї притчі ми можемо зробити відповідно до теми сьогоднішнього заняття?
Бажаю вам, щоб завжди з посіяного вами насіння виростало добро.
*Рефлексія
1.Про  що  сьогодні я  дізнався.
2.Що  я  навчився.
У   народі  кажуть: «Їжа - друг  і  їжа - ворог». Тож  давайте  будемо  дотримуватися  розумних  меж  у  харчуванні.

VI. Домашнє  завдання :
1.   Опрацювати § 5 у  підручнику, відповісти  на  питання в кінці параграфа.
2. Підготувати коротку розповідь про традиції  харчування у вашій сім’ї.
3.Скласти рецепт смачної і корисної страви.

Немає коментарів:

Дописати коментар