Відкритий урок з біології у 6 класі на 

тему:Будова квітки



Мета: Ознайомити учнів з генеративним органом рослин - квіткою, розглянути будову і різноманітність квіток; підвести їх до висновку, що квітка – це орган розмноження; виховувати бережливе ставлення до природи; сприяти розвитку критичного й логічного мислення, розвивати вміння спів ставляти і робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати отримані раніше знання; виховування любов до рідного краю.
Тип уроку: комбінований


Структура і зміст уроку:
І Організаційний етап.
(Створення позитивної психологічної атмосфери)                   
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Поверніться обличчям до гостей
І щиро промовте: «Добрий день».
На сьогоднішньому уроці, діти, я хочу, щоб ви були впевнені  й задоволені собою. А людина буває задоволена лише тоді, коли досягає певних успіхів, долає перешкоди. Я бажаю всім  успіхів на сьогоднішньому уроці
                                                                          Епіграфом до нашого уроку є такі слова :
                                                                                                              Стривай! Не рви!
                                                                             Квіти - це природи діти.
                                                                                   Дивись, як розпустились пелюстки
                                                                            І ми повинні вміти розуміти,
                                                                               Що їх потрібно берегти
ІІ Актуалізація опорних знань
       До початку вивчення нового матеріалу ми згадаємо, які частини квіткової рослини ми вже з вами вивчили? (корінь, пагін: стебло, лист, бруньки). (Слайд 1)
Гра «Галявина»
Уявіть, що перед вами галявина, яку вам необхідно перейти. А щоб її перейти необхідно відповісти на запитання, які ховаються під квітками.        

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Квіти, часто ставили предметом натхнення для багатьох поетів, художників, композиторів. Картини, ліричні та музичні твори, створені ними до цих пір приводять нас в захват.
•          Їх красу ми можемо побачити у роботах таких  художників, як  М.Врубель «Бузок», 
«Роза», Ван Гог «Білі троянди», О.Назаренко «Бузок», «Гладіолуси», Н.Муравська «Квіти та море», Катерина Білокур
•          У міфах та легендах Давньої Греції  часто згадуються квіти. Афродіті, богині кохання і вроди, присвячено червону троянду.  Міф оповідає, що раніше троянди були тільки білими. Це Афродіта створила червону.
 Міф (розповідь учня):  коли Афродіта дізналася про смерть коханого Адоніса, то кинулась до місця його загиблі, бігла через кущі шипшини, не помічаючи, як гострі колючки ранять їй руки. Там, де падали краплі її крові, білі троянди перетворювалися на червоні.
•          Поети  та композитори не можуть уникнути теми квітів у своїх творах.
(Виступ учня)
              Квіти.                          
Які дивовижні ці квіти,     
У кожній чарівність своя.
Всі різні, та й що говорити —
У квіти закохана я.
Дивитись годинами можна
На ніжні пелюстки в росі.
Дивує і радує кожна,
А щастя дарують усі.                
Надія Красоткіна
•          У скарбниці народної творчості є досить багато прислів’їв та приказок на тематику квітів. А також загадок. Давайте спробуємо розгадати деякі з них:
(Виступ учня)
1) Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку
(Пролісок)
* * *
2)Запалали в чистім полі,         
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний...
(Мак)
* * *
3)Стережуть колючки їй
Цвіт весняний запашний,
А осінньої години -
Червонясті намистини.
(Шипшина)
* * *
4)Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Відгадай!
(Конвалії)
* * *
5)Стоять в полі сестрички:
Жовті очка, білі повічки
(Ромашки)
* * *
6)Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті
(Лілеї)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Давайте спробуємо зараз сформулювати тему нашого уроку. Вам надані назви  тварин та рослин, по першим буквам прочитайте слова.
Бабка   Устриці  Дельфін  Овес   Вовк  Айстри        Конвалія Волошки Ірис Таргани Омар  Кенгуру
Вірно, тема уроку:
«Будова квітки» (Слайд 2)
 Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці „ Метаморфози рослин " у 1790 році.
Отже,
Квітка - це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин . (Слайд 4)
Запишіть це визначення до зошиту
Будова квітки
Квітка - це орган статевого розмноження рослин. Вона складається з квітконіжки, квітколожа та оцвітини.
Оцвітина – це сукупність видозмінених листочків, які оточують тичинки і маточки. Вона може бути подвійною й простою.
Подвійна оцвітина складається з чашечки та віночка ( Слайд 6).
До складу простої оцвітини входить лише віночок. У них чашечка відсутня. (Слайд 7).Найпомітнішою частиною квітки є віночок, який утворений з пелюсток забарвлених в різні кольори, що сприяє привабленню комах та запиленню. (Слайд 8). В одних рослин пелюстки зростається утворюючи зрослопелюстковий віночок, в інших віночок вільнопелюстковий (пелюстки не зростаються між собою). (Слайд 9)
Чашечка розташована на нижній частині квітки, її утворюють чашолистки переважно зеленого кольору, вони захищають внутрішні частини квітки від несприятливих впливів довкілля. (Слайд 10)
Головними частинами квітки є тичинки і маточки. (Слайд 11, 12)
Маточка – це жіноча репродуктивна частина квітки, в якій формуються насінні зачатки. (Слайд 13). Маточка складається з верхньої частини – приймочки, середньої видовженої – стовпчика та нижньої розширеної – зав’язі, де містяться насінні зачатки. (Слайд 14)
Тичинки – це чоловічі репродуктивні частини квітки, у яких утворюються пилкові зерна. (Слайд 15). Тичинки розміщуються по внутрішньому краю оцвітини. Їхня кількість у квітці коливається від однієї до кількох сотень. Тичинка утворена тичинковою ниткою та пиляком. У пиляку формуються пилкові зерна, сукупність яких утворює пилок. (Слайд 16)
Тичинки та маточки можуть бути досить різноманітними, в залежності від виду квітів (Слайд 17, 18, 19, 20)
Типи квіток
Не у всіх рослин квітки одночасно мають тичинки і маточки. Квітки, що мають лише тичинки або лише маточки, називають одностатевими. (Слайд 21). Такі квітки відповідно називаються тичинковими або чоловічими та маточковими або жіночими.(Слайд 22). Двостатеві квітки мають і тичинки і маточки. Це більшість квіток нашої флори. (Слайд 23)
V. Фізкультпауза
Перегляд відео «Вальс квітів» з музикальним супроводженням   П.І.   Чайковського

VІ. Узагальнення та систематизація знань
 Рольова – гра «Флористи»
Діти, давайте уявимо, що я не ваш вчитель, а керівник фірми «Флористика». Моя фірма займається виготовленням букетів та композицій на замовлення. Для роботи мені потрібні співробітники. Але для того, щоб прийняти когось у свою фірму я хочу провести конкурсний відбір. Бо, як і кожній фірмі мені потрібні розумні співробітники. Оскільки робота пов’язана з квітами, то для того, щоб вас прийняли в фірму,  вам необхідно показати свої знання і підписати малюнок. Той, хто виконає завдання, отримає посвідчення працівника фірми.   
Завдання  №1
Заповнити таблицю, вписавши слова для довідок:  пелюстки, тичинка, маточка, квітконіжка, квітколоже.      


Жіноча репродуктивна частина квітки. У ній формуються насінні зачатки

Чоловічі репродуктивні частини квітки у яких утворюються пилкові зерна

Яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиленню

Частина стебла, що несе на собі квітку

Верхня вкорочена , розширена частина квітконіжки  до якої прикріплюються всі частини квітки

Завдання №2   
Підписати  малюнок використовуючи слова для довідок: маточка, тичинки, пелюстка, чашолисток, квітконіжка……..



Завдання №3.                                                                     
До нас у фірму прийшло замовлення: зробити букети, які б складалися:
 1-й – з квіток з простою оцвітиною;
 2-й – з квіток з подвійною оцвітиною; 
 3-й  - з зрослопелюсткових квіток;
 4-й – з вільнопелюсткових  квіток;
(Учні серед зображень квіток вибирають потрібні і групують їх.).                                                

















Біологічна задача

Уявімо собі, що ми йдемо в похід. Дівчатка зірвали квіти і сплітали вінки. На 1 вінок потрібно 32 квітки. У  6-А класі – 9 дівчаток. Скільки квіток було зірвано?  ( 288)

VІІ. Підсумки уроку
           МОВА КВІТІВ
Що каже свіжих квітів жмутик?
Про що їх мова непроста?
Верба – одвертість, айстра – смуток,
лілея біла – чистота.Конвалія – любов таємна,
мак – юний цвіт, що не згаса.
Лавр – завжди успіх, слава певна,
а мальва – холодність, краса.
Дзвіночок польовий – то вдячність,
троянда – то любов свята.
Нарцис то горда необачність,
волошка – ніжність, простота.
Саранка-лілія – сміливість,
піон – життя багато літ,
фіалочка – сором’язливість,
любов минуща – первоцвіт.
Ми любим квіти дарувати,
й коли настане слушний час –
все те, що хочемо сказати,
букетик висловив за нас.

 

Рефлексія. «Галявина»
 - якщо вам урок сподобався і ви все зрозуміли, то приклейте на нашу галявину червону квітку,
- якщо вам урок не зовсім сподобався, то приклейте на галявину жовту квітку,
- якщо урок зовсім не сподобався, то -  синю квітку.
А закінчити урок я хочу словами відомого українського поета Василя Симоненка. Його поезія називається:«Квіти»
                                    «Квіти»
Слів на описи не трачу, словом не передаси
Їх земної, безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,
Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість, власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова.
Скільки ми їм довіряли мрій, недоспаних ночей!
Але є ще кращі квіти, невидимі для очей.
Не цвітуть вони на клумбах і на тихих озерцях,
А цвітуть вони у грудях, у людських цвітуть серцях.
В щирім серці, в чесних грудях — вірю, знаю! — квіти є!
Щастя їх коріння поїть, радість барв їм додає.
В них красується, ясніє мрій дитинна чистота,
Золотими пелюстками в них кохання розцвіта.
Щоб вони не помарніли в душах чистих і ясних,
Завжди ніжністю й любов’ю поливайте, люди, їх.
                                                                                                     Василь Симоненко
VІII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 33
Зробить візитну картку обраної рослини згідно зразку : фото, легенда, короткий опис.

Презентація до уроку "Будова квітки"

Немає коментарів:

Дописати коментар