Цикл уроків у 7 класі з теми "Різноманітність хребетних тварин"



Урок 17.  Риби: загальна характеристика

Мета уроку: сформувати уявлення про ознаки риб як тварин, пристосованих до водного середовища життя. Розглянути особливості їхньої зовнішньої будови. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.

Тип уроку: комбінований

І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування
IІI. Актуалізація опорних знань.
Біологічні пазли
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Обговорення цікавих представників риб
V. Засвоєння нових знань.
 1.Розповідь вчителя
Хребетні тварини
2. Робота з термінами (Хорда, хребет)
3. Ознаки притаманні рибам
4. Самостійна робота учнів з підручником (с. 67). Підпис будови тіла риб

V. Узагальнення і систематизація знань.
 Вправа «Так - Ні»: прослухайте твердження, укажіть, чи правдиве воно, обґрунтуйте свою думку:
1. Тіло риб має обтічну форму, буває овальним, округлим, плоским (+).
2. Тіло риби поділене на голову, шию тулуб і плавці (-).
3. Риби можуть жити як у воді, так і на суходолі (-).
4. Риби живляться, фільтруючи воду, вони не мають щелеп (-).
5. Шкіра риб вкрита лускою та слизом, що зменшує тертя риби у воді (+).
6. Очі риб розташовані на голові, вони вкриті складками шкіри - повіками (-).
7. Риби дихають зябрами, які в більшості прикриті зябровими кришками (+).
8. Органами руху риби є плавці (+).
9. На хвостовій частині тіла риби розміщений хвостовий плавець, що є кермом (+).
10. Риби розмножуються, виповзаючи на суходіл (-).
11. Парними плавцями риби є грудні та черевні (+).
12. Риби - теплокровні тварини, температура їхнього тіла не залежить від навколишнього середовища (-).
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Що я дізнався»: учні обмінюються новими знаннями.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 16. Підготувати повідомлення  на тему: «Кісткові риби», «Хрящові риби»


Урок № 18 . Тема: Риби. Різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
Мета: на прикладі конкретних видів показати ознаки відмінності й подібності в будові різних рядів кісткових та хрящових риб; показати роль риб у в природі й житті людини; формувати вміння виділяти головне, узагальнювати, логічно мислити, розвивати увагу та уяву учнів; виховувати екологічне мислення, любов до природи, інтерес до вивчення біорозмаїття нашої планети.

Тип уроку: комбінований
Хід уроку

І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант
Доповніть текст

До типу Хордові відносять таких тварин:____________,____________,______________,
______________,______________. Всім їм притаманний внутрішній осьовий скелет ___________. Осьовий скелет, що складається з послідовних коротеньких хребців називається - ______________. У глотці хордових тварин є _________________________. Риби мають _____________ форму тіла. З боків голови в них розміщені ______________________. Рух риб забезпечують _______________. Плавці бувають ____________ і _____________.  Процес відкладання самками риб ікри з подальшим заплідненням її сім'яною рідиною самців - _____________.
                Слова для довідки: плавці,птахи,обтічну, нерест, ссавці, зяброві кришки, непарні, жаби, хребет, ящірки, парні,  зяброві щілини, хорда, риби.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Цікавий факт про золоту рибку
Золота рибка виведена з китайського карася. На рисових полях у воді в багнюці китайці розводили карасі, і у карасів з’являлися різноманітні зміни спадкової інформації, різноманітні видозміни. І коли китаєць зловив карася з цікавими ознаками, то помістив його в акваріум.
Перегляд відео «Цікаві види акваріумних риб»

Повідомлення теми уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь з елементами бесіди
- Біологічні особливості кісткових риб
2.Робота з термінами:
Плавальний міхур - тонкостінний виріст кишечнику, заповнений газами, допомагає рибам триматися у товщі воді.
Бічна лінія - орган відчуття у деяких видів  риб, а також у личинок  і деяких дорослих земноводних,який сприймає рухи і вібрації навколишнього середовища та використовується для орієнтації у воді.
3.Робота з підручником
Заповнення таблиці «Риси подібності та відмінності кісткових та хрящових риб»
Ознаки
Кісткові риби
Хрящові риби
Середовище існування
Солоні та прісні водойми
Солоні водойми
Скелет
Кістковий
Хрящовий
Зяброві кришки
Є
Немає
Плавальний міхур
Є
Відсутній
Тип розвитку
Непрямий
Прямий

4. Робота в парах
- Осетроподібні
- коропоподібні
- сомоподібні
- оселедцеподібні
- лососеподібні
- окунеподібні
- акули
- скати


V. Узагальнення і систематизація знань
Розподіл представників риб, які зображені на фотографіях по класах
Осетроподібні –Чорноморська білуга,стерлядь


Коропоподібні – жерех, сріблястий карась


Оселедцеподібні – кілька, сардина європська


Лососеподібні – Форель струмкова, чорноморський лосось


Окунеподібні – ставрида, бички


Акули – тигрова, біла


Скати – плямистий, манта



VІ. Домашнє завдання.
   1.Опрацювати параграф 17
   2.Підготувати повідомлення за темами «Роль кісткових риб в природі та житті людини», «Роль хрящових риб в природі та житті людини»


Урок 19 . Амфібії: особливості будови,   спосіб життя,  різноманітність, роль у природі та значення в житті людини.
Мета.
Освітня. Сформувати знання учнів про представників земноводних тварин; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності цих тварин у зв’язку з двома середовищами існування – водою та грунтом, зосередити увагу на  функціонуванні систем внутрішніх органів та поведінці; ознайомити із різноманітністю земноводних у природі та визначити їхню роль у екосистемах та значення для людини; повідомити про земноводних, які охороняються.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до земноводних тварин, проводити просвітницьку роботу з приводу корисного значення жаб на відміну від негативного ставлення людини до них.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Взаємоопитування «Бумеранг» (учні ставлять запитання одне одному)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Визначити ознаки, характерні для хрящових риб, кісткових риб (робота в групах)
1.Наявність щелеп.
2.Щелепи із зубами у декілька рядів.
3.Скелет кістковий.
4.Наявність зубів.
5.Наявність хребта.
6.Хрящовий скелет.
7.Наявність плавців.
8.Зяброві щілини.
9.Наявність зябрових кришок.
10.Тіло вкрите лускою.
11.Обтічна форма тіла.
12.Органи дихання – зябра.
13. Притаманне явище яйцеживородіння
14. Наявність бічної лінії
15.Для забезпечення плавучості тіла мають велику печінку з жиром.
18.Прямий розвиток.
19.Непрямий розвиток.
20.Наявність плавального міхура.
21. Хижаки                    
22. Небезпечні для людей
23. Зі шкіри виробляють сумки
24. Людина вживає в їжу
25. Мешканці солоних і прісних водойм
26. Поширені виключно в морях
ІV. Мотивація навчальної діяльності
У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води.
Християни зображали її у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова: «Я єсмь Воскресіння». У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття. У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.
На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення тварин, які в одних викликають огиду, а в інших – захоплення. Дехто вважає їх прекрасними, ніжними, мудрими створіннями. Деяким з них навіть поклоняються. А окремі особини можуть здатися непривітними і огидними. Прослухайте загадку і дайте відповідь – хто вони?

Загадка
А це що за поплигуша, яка живе в воді й на суші,
Кожна скривлена нога,
І не ходить, а  плига?
Ще й слизька, вирячкувата, а до того ще й горбата,
               Рот широкий, аж до вух, ловить комарів і мух (Жаба)
 Звучить запис «Голос жаби».
Проблемне питання – за допомогою чого ці тварини видають такі звуки?
Повідомлення теми та мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя з елементами бесіди
 Загальна характеристика класу Земноводні
2. Розповідь вчителя з демонструванням зображень
Розвиток амфібій
3. Самостійна робота учнів  з підручником. Заповнення схеми «Види земноводних»
Види земноводних

                                                              Хвостаті                                    Безхвості
VI. Узагальнення та систематизація знань
Вправа « Заморочка з інтелектуальної бочки»
Самостійна робота: з 13 вказаних особливостей різних тварин підкресліть ті, які характерні для представників класу Земноводні:
а) постійна температура тіла;
б) непостійна температура тіла;
в) живуть на суші й у воді;
г) живуть у воді;
д) живуть на суші;
е) живуть лише в прісних водоймах;
ж) дихають із допомогою легенів;
з) дихають із допомогою зябер;
 и) органи дихання — легені та шкіра;
к) тіло вкрите вологою шкірою
л)  шкіра суха, покрита зроговілою лускою;
м)розвиток без перетворення;
н) розвиток із перетворенням.
VII. Підведення підсумків уроку
Обговорення проблемного запитання:За допомогою чого амфібії видають характерні звуки.
 Підбиття підсумків з використанням вправи «Хто ти?» (учні в парах складають ознаки задуманої земноводної тварини, потім загадують її однокласникам). Наприклад:
Можу жити в льоху, підвалі, на городі. Активніша вночі, ніж удень. Шкіра горбкувата, суха, добре розвинені легені. На нерест прямую до водойми (ропуха).
Я отруйна амфібія. Маю хвіст і кінцівки однакового розміру. Поширена в Україні в гірській місцевості. Маю жовто-чорне яскраве забарвлення тіла (саламандра плямиста).
VIІI. Домашнє завдання.
Опрацювати § 18, підготувати міні-проекти на тему «Значення рептилій у природі та житті людини».


Урок 20. Рептилії
В’ється стрічка невеличка, де пісочок, де травичка.
Ви Тіне зачіпайте, стороною оминайте.
Загадка
Мета уроку: сформувати уявлення про рептилій (плазунів), їхні особливості будови, різноманітність і значення в природі й житті людини. Розвивати критичне мислення, увагу. Виховувати любов до природи.
Основні поняття: яйцеві оболонки, лускаті, крокодили, черепахи, самокаліцтво, линяння.
Обладнання і матеріали: таблиці «Плазуни», вологі препарати рептилій, малюнки, фото, відеоматеріали про рептилій.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Розгадування загадки (гадюка).
3. Оголошення теми та мети уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота «Амфібії» (зразок картки із завданнями).
1. Підпишіть відділи тіла жаби (5 балів).

2. Поясніть терміни (кожне пояснення по 1 балу): пуголовок - ___; резонатори - ___; повіки - ___.
3. Наведіть приклади хвостатих амфібій (2 бали).
4. Яка роль у природі та житті людини безхвостих земноводних (2 бали)?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Багато сучасних рептилій порівняно мало змінилися з того часу, як Землю населяли динозаври, що дає нам можливість хоч трохи уявити, яким було життя в ті далекі часи. А. Щербука.
Обговорення вислову. Постановка проблеми: рептилії - потомки динозаврів чи їхні мініатюрні копії?
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: загальні ознаки рептилій (с. 79-80); ускладнення їхньої будови порівняно з амфібіями; різноманітність рептилій (основні групи) - лускаті (с. 80-81), черепахи (с. 81-82), крокодили (с. 82).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Взаємоопитування учнів «Бумеранг» за матеріалами уроку. Міні-проекти «Пристосування рептилій до життя на суходолі», «Різноманітність плазунів».
2. Складання «Грона» «Різноманітність і значення рептилій».
3. Робота з термінами: яйцеві оболонки, самокаліцтво, линяння.
VI. Підсумки.
Вправа «Пригадай». Учні пригадують найважливіші моменти уроку, основні поняття теми.
Обговорення проблемного питання: рептилії потомки динозаврів чи їхні мініатюрні копії?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 19 і схеми в зошиті. Розпочати роботу в групах над міні-проектами «Різноманітність птахів», «Роль птахів у природі та житті людини».


Урок 21. ПТАХИ. РИСИ ПРИСТОСОВАНОСТІ ДО ПОЛЬОТУ
Чому люди не літають?
Чому люди не літають, як птахи?..
О. Островський
Мета уроку: сформувати уявлення про ознаки птахів як тварин, пристосованих до польоту. Розглянути особливості їхньої зовнішньої будови. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.
Основні поняття: крило, пір’яний покрив, дзьоб, кіль, цівка.
Обладнання і матеріали: таблиці «Птахи», опудала птахів, відео- фрагменти польоту птахів, колекції пер.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Висловіть свою думку, чи може людина літати. Чи може стати реальністю політ людини?
II. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант за темою «Рептилії» (позначте правильні твердження знаком (+), неправильні - (-)).
1. Для розмноження на суходолі в рептилій сформувались яйцеві та зародкові оболонки (+).
2. Відділами тіла ящірки є голова, тулуб і кінцівки, шия і хвіст не виражені (-).
3. Шкіра рептилій слизька, волога, забезпечує газообмін (-).
4. Покрив заважає росту рептилій, тому вони періодично линяють (+).
5. Ящірки, змії, вужі належать до лускатих рептилій, оскільки вкриті лусочками (+).
6. Вужі та полози не становлять небезпеки для людини, оскільки не мають отруйних зубів (+).
7. Хамелеони - лускаті рептилії, що мешкають у мішаних лісах України (-).
8. У стоячих водоймах України поширена черепаха болотяна (+).
9. Морські черепахи розмножуються на суходолі, відкладаючи яйця в пісок (+).
10. Крокодили пристосовані до напівводного способу життя, живляться рослинною їжею і у воді, і на суходолі (-).
11. Отруту гадюк широко використовують в Україні як приправу до страв (-).
12. Крокодилам загрожує вимирання, адже вони мають смачні яйця та цінну шкіру (+)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Здивуй! Зацікав!».
Від стародавніх греків до нас дійшов міф про Дедала та його сина Ікара. Дедал, скріплюючи пір'я нитками і воском, виготовив дві пари крил. Перед польотом батько сказав синові: «Ікаре, ми зараз з тобою полетимо з острова Крит. Будь обережним під час польоту, не спускайся дуже низько до моря, щоб його бризки не намочили крила. Не піднімайся близько до Сонця: його жар може розтопити віск і тоді крила розсипляться».
Батько із сином одягли крила і легко піднялися в повітря. Швидкий політ забавляв Ікара, дедалі сміливіше змахував він крилами і, забувши настанови батька, летів дедалі вище. Пекучі промені Сонця розтопили віск, що скріплював пір'я, воно розсипалось. Махнув Ікар руками, але не було більше опори. Упав з висоти в море і загинув.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Відео «Політ птаха». Які пристосування до польоту ви помітили?
2. Пояснення вчителя з використанням підручника: зовнішня будова птаха (с. 84); покриви, види пер (с. 85); пристосування до польоту, кіль, цівка (с. 85).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Взаємоопитування учнів «Бумеранг» за вивченим матеріалом до ключового питання: Які пристосування до польоту є у зовнішній будові птаха?
2. Робота з термінами: крило, пір’яний покрив, дзьоб, кіль, цівка.
VI. Підсумки.
1. Повторне обговорення епіграфа. Розв’язування проблемної ситуації.
2. Вправа «Час похвали»: учні оцінюють роботу однокласників на уроці.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 20. Продовжити роботу в групах над підготовкою міні-проектів на теми: «Різноманітність птахів», «Роль птахів у природі та житті людини», підготувати мі ні-проект або повідомлення на теми: «Сезонні явища в житті птахів», «Дослідження перельотів птахів».


Урок 22. ПТАХИ. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК. СЕЗОННІ ЯВИЩА В ЖИТТІ ПТАХІВ
У первісних людей панувало уявлення,
що весь світ, як і птахи, походить з яйця...
Мета урокурозглянути особливості розмноження та розвитку птахів, сезонні явища в їхньому житті. Розвивати пізнавальний інтерес. Виховувати екологічну культуру.
Основні поняття: жовток, білок, шкаралупа, виводкові та нагніздні птахи, міграції', кочові, осілі, перелітні птахи.
Обладнання і матеріали: таблиці «Птахи», муляжі яєць, гнізд, малюнки карт перельотів птахів, відео насиджування пташенят, гніздового паразитизму зозулі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Висловіть свою думку про роль яйця в житті птаха.
3. Оголошення теми уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота «Будова птахів, пристосованість до польоту» (зразок картки).
1. Поясніть терміни (3 бали): дзьоб ___; кіль ___; цівка ___.
2. Підпишіть відділи тіла птаха (5 балів).

3. Замалюйте будову контурного пера (4 бали).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Ці тварини в міфології багатьох народів є творцями Всесвіту. Ніким не народжені, вони вже існували, коли не було ще ні неба, ні землі, а лишень одне «широке море», яке було завжди. Вони символізують повітряну стихію, сполучають земний світ і небесний. Вони володіють таємницями чар-зілля, живої та мертвої води, знають шляхи грозових хмар. Птахи з'являються на подвір'ї, де щойно народилася дитина, і віщують немовляті майбутню долю. Як душі пращурів вони знають усе.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням таблиць та підручника: осілі, кочові, перелітні; міграції; дослідження перельотів; влаштування гнізд (відео гніздового паразитизму зозулі); насиджування, пташенята виводкові, нагніздні.
Довідкова інформація. Полярні крячки під час перельоту за рік долають 35 000 км. Вони гніздяться за Північним полярним колом, а наприкінці літа летять на Південний полюс, щоб провести антарктичне літо на паковій кризі.
Рубіногорлий колібрі важить 3 грами, здійснює такий міграційний переліт: перетинає Мексиканську затоку, долаючи 1000 км, причому за 25 годин перельоту він робить понад 6 мільйонів змахів крилами без перерви (75 помахів за секунду).
2. Повідомлення учнів (міні-проекти) на теми: «Сезонні явища в житті птахів», «Дослідження перельотів».
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання схеми для порівняння нагніздних і виводкових птахів за планом: зовнішні ознаки; представники; поведінка батьків; пташеняти тощо.
2. Вправа «Впіймай помилку». Робота з віршованими рядками. Знайдіть біологічні помилки у вірші, обґрунтуйте їх.
Як весілля відгуляла чепурна зозуля,
То всілася у чуже гніздо, про своє забула.
Як одне знесла яєчко у дуплі синиці,
Заспівала: «Ку-ку! Ку-ку!»
На вершку ялиці...
3. Робота з термінами: жовток, білок, шкаралупа, виводкові та нагніздні птахи, міграції, кочові, осілі, перелітні птахи.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Ключові слова»: учні пригадують ключові слова уроку.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 21. Розпочати роботу в групах над міні-проектами на теми: «Різноманітність птахів», «Роль птахів ! у природі та житті людини».


Урок 23. ПТАХИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Практична робота 2 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів»
Без сумніву, з усіх вищих тварин вони найгарніші і найспівучіші,
вони викликають захоплення, їх найбільше вивчають, пильно охороняють.
Ф. Пітерсон
Мета уроку: розглянути різноманітні групи птахів, їхню роль у природі та житті людини. Навчити учнів за зовнішнім виглядом розпізнавати птахів різних місць існування. Розвивати логічне мислення, увагу. Виховувати любов до природи та потребу її охорони.
Основні поняттябезкільові птахи, кільогруді птахи, водоплавні птахи, екологічні групи птахів.
Обладнання і матеріали: таблиці «Птахи», опудала птахів, фотографії, малюнки, відеоматеріали.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Знайди зайву пташку»: ластівка, журавель, зозуля, яструб.
II. Актуалізація опорних знань.
Взаємоопитування учнів - вправа «Шерлок Холмс». Учні ставлять один одному запитання (переважно проблемні) за матеріалами домашнього завдання: «Розмноження і розвиток птахів. Сезонні явища».
III. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Здивуй! Зацікав!».
Пам'ятник горобцю. 1850 р. англійці привезли в Америку пару горобців. 1853 р. їх завезли ще кілька сотень. Крилатим переселенцям нові місця сподобались. Якось навколо Бостона дуже розмножились шкідливі комахи. Гусінь накинулася на поля, сади, городи і знищувала все. Людям загрожував голод. І тут на допомогу прийшли горобці. Вони швидко знищили шкідників. Вдячні жителі Бостона встановили в головному парку міста пам'ятник горобцю.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя загальних ознак безкільових і кільогрудих птахів. Введення поняття екологічні групи птахів.
2. Презентації групами проектів за темами: «Різноманітність птахів», «Роль птахів у природі та житті людини».
V. Формування практичних умінь.
ПРАКТИЧНА РОБОТА 2
ТемаВиявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів
Мета: навчитися розпізнавати птахів різних екологічних груп та їхні основні ознаки.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідженняопудала птахів, фотографії, малюнки, відеоматеріали.
Хід роботи
1. Розгляньте малюнки, фото, опудала птахів, які запропонував учитель.
2. Зверніть увагу на форму дзьоба; довжину шиї; форму тулуба; довжину крил; довжину кінцівок; кількість пальців, їхнє розміщення.
3. Охарактеризуйте птахів, розподіливши їх на екологічні групи: птахи водойм, птахи лісів, птахи степів.
4. Зробіть висновки про особливості будови тіла птахів різних екологічних груп як пристосування до умов існування.
VI. Осмислення об’єктивних зв’язків у вивченому.
Вправа «Розподіли». Виберіть ознаки, які відповідають зовнішній будові лелеки та лебедя. Запишіть цифри.
1. У лебедя чотири довгі пальці.
2. У лелеки пальці короткі, їх лише два.
3. У лебедя три пальці з'єднані плавальною перетинкою, четвертий недорозвинений.
4. У лелеки неоперені цівка та гомілка.
5. У лебедя цівка коротка, неоперена.
6. У лелеки три довгі пальці з'єднані невеликою перетинкою, четвертий повернутий назад.
7. Шия лебедя коротка, рухлива.
8. Шия лелеки довга, гнучка.
9. На довгій шиї лебедя невелика голова і плескатий дзьоб із зубчиками по краю.
10. У лелеки довгий дзьоб, яким він полює та може стукати.
11. У лебедя гострий гачкуватий дзьоб і гострі кігті.
VII. Підсумки.
Обговорення епіграфа. Для чого потрібно охороняти птахів?
VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 22, повторити §§ 20, 21 та записи в зошиті.

Урок 24. ССАВЦІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Пізнання ссавців - це значною мірою пізнання нашого власного минулого
Р. Каррінгтон
Мета урокусформувати уявлення про ознаки ссавців. Розглянути особливості їхньої зовнішньої будови, покривів, ознаки ссавців, пристосування до умов існування. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.
Основні поняття: вібриси, вушні раковини, губи, ость, підшерстя, плацента, молочні залози.
Обладнання і матеріали: фото- та відеоматеріали про ссавців, таблиці «Ссавці», опудала ссавців.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Обговорення епіграфа. Як ви його розумієте? Чи справді ссавці - це «наше» минуле?
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота з теми «Різноманітність і значення птахів» (приклад картки).
1. Які ознаки характерні для представників безкільових птахів (З бали)?
2. Назвіть представників соколоподібних, їхню роль у природі (2 бали).
3. Назвіть особливості будови тіла та пристосування до життя на водоймах у птахів водойм (водоплавних) (3 бали).
4. Укажіть, до якої групи належать згадані птахи (2 бали): ворона сіра - ____; пугач звичайний - ____; чапля сіра - ____; перепілка звичайна - ____.
5. Яка роль птахів у житті людини? Наведіть приклади (2 бали).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Здивуй! Зацікав!» - цікава інформація про ссавців.
Самці мавп так само схильні до облисіння, як і деякі чоловіки.
Зебра біла із чорними смугами, а не навпаки.
Найшвидший ссавець - гепард, що розвиває швидкість понад 100 км за годину.
Найменший ссавець - землерийка карликова бурозубка - важить 2,5 грама, а найбільший ссавець - синій кит - завдовжки 33 метри, маса тіла - 150 тонн.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Перегляд відео про ссавців. Зверніть увагу на особливості зовнішньої будови.
2. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника та таблиць: зовнішня будова ссавців (с. 97); покриви (с. 98); будова зубів (с. 98); вагітність, народження малят (с. 99); ознаки ссавців (с. 97-99).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з літературним текстом.
Прослухайте текст оповідання, у якому є опис тварини. Виберіть характеристики зовнішньої будови та пристосувань до життя даної тварини.
Лисиця Патрикіївна. Укуми-лисички зубки гострі, мордочка тоненька, вушка нащулені, шубка тепленька. Гарно кума прибрана: шерсть пухнаста, золотиста, на грудях жилет і біла краватка. Ходить лисиця тихо-тихесенько, до землі припадає. Свій пухнастий хвіст носить обережно. Риє нори глибокі: багато входів у них і виходів, комірки є, спаленьки. М’якою травицею долівку вистелено. У всьому б лисичка гарна була господинька, та розбійниця лисиця-пісниця: полюбляє курочок, качечок, гарно їх винюхує... (За К. Ушинським)
2. Складання опорного конспекту «Ознаки ссавців».
3. Робота з термінами: вібриси, вушні раковини, губи, ость, підшерстя, плацента, молочні залози.
VI. Підсумки.
1. Повторне обговорення епіграфа. Розв’язання проблеми.
2. Прийом «Снігова грудка»: слово, речення, запитання за темою уроку «Загальна характеристика ссавців».
Наприклад:
Ссавці.
Ці тварини перебувають на вершині еволюції хребетних.
Чи правда, що і в миші, і в жирафи сім шийних хребців?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 23, підготувати повідомлення або міні-проекти про ссавців: яйцекладних, сумчастих, комахоїдних, рукокрилих.

Урок 25. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ
Хто в землі метро будує і всю зиму там полює?
Загадка
Мета урокуознайомити учнів з різноманітними групами ссавців. Розглянути особливості зовнішньої будови яйцекладних, сумчастих, комахоїдних, рукокрилих. Розвивати критичне мислення, пізнавальний інтерес. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: першозвірі, сумчасті, рукокрилі, ехолокація, комахоїдні.
Обладнання і матеріали: таблиця «Ссавці».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка. Розгадування загадки з епіграфа (кріт).
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Знайди зайву ознаку» (з переліку ознак виберіть зайву, поясніть свій вибір).
Підшерстя, ость, пір'я, вібриси.
Вушні раковини, губи, дзьоб, вібриси.
2. Індивідуальне опитування зовнішньої будови ссавців (за таблицею).
3. Фронтальне опитування учнів за темою домашнього завдання: Охарактеризуйте покриви ссавців. Що розташоване у ссавців на голові? Назвіть ознаки подібності ссавців та рептилій. Знайдіть ознаки відмінності ссавців від рептилій. Назвіть ознаки, які відрізняють ссавців від птахів.
III. Мотивація навчальної діяльності.
У міфах Давньої Греції Єхидна - це міфічна потвора, напівжінка-напівзмія, що привела від стоголового чудовиська Тифона інших потвор: триголового пса Цербера, Химеру, Лернейську гідру, Немейського лева.
Сьогодні ми ознайомимося з дивовижною твариною, яку називають єхидна. Ви дізнаєтеся, чому цю тварину вважають «не зовсім ссавцем».
Цікава інформація про кенгуреня: «... кенгуренята народжуються недоношеними - фактично це просто ембріони. Самка великого рудого кенгуру, що в сидячому положенні досягає п'яти футів заввишки, народжує маля завдовжки півдюйма, і цій сліпій, гладенькій “грудочці” ще доводиться самостійно добиратись до материнської сумки. Крихітне недорозвинене дитинча змушене пробиратись крізь густу шерсть, як крізь джунглі, поки - скоріше дивом, ніж чуттям - не розшукає вхід у сумку. Тоді воно пірнає всередину і міцно присмоктується до соска. (За Джеральдом Дарреллом)
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя. Характеристика першозвірів, сумчастих і плацентарних.
2. Перегляд відео та міні-проектів учнів про першозвірів; сумчастих; комахоїдних; рукокрилих.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання діаграми Вена для порівняння першозвірів, сумчастих і плацентарних ссавців. Використати характеристики: поширення на Землі; чисельність видів; наявність молочних залоз; вигодовування малят, швидкість їхнього розвитку; розвиток плаценти, наявність плаценти, відсутність плаценти; наявність сумки для виношування малят.
2. Вправа «Відгадайте за описом» (можна користуватися підручником (с. 100-103) або мобільним Інтернетом).
Учитель організовує учнів у четвірки, кожній четвірці називає одну групу ссавців (яйцекладні, сумчасті, комахоїдні чи рукокрилі). Четвірка обирає тварину із запропонованої групи, описує її характеристику, не називаючи саму тварину. Після створення «Портрета тварини» зачитують опис однокласникам. Вони відгадують за описом.
Наприклад:
Видовжена мордочка, невеличкі вуха.
Дрібні однотипні зуби.
Живиться комахами, слимаками, червами.
Активний вночі, має добрий нюх.
На тілі шерсть видозмінена на голки (їжак звичайний, комахоїдні).
VI. Підсумки.
Вправа «Похвала». Учні хвалять один одного за роботу на уроці.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 24, підготувати повідомлення або міні-проекти про: гризунів, зайцеподібних, парнокопитних, непарнокопитних.



Урок 26. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ
Люби природу не як символ Душі своєї.
Люби природу не для себе - люби для неї...
М. Рильський
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітними групами ссавців. Розглянути особливості зовнішньої будови гризунів, зайцеподібних, копитних. Розвивати увагу, пам'ять. Виховувати любов до живих істот.
Основні поняття: гризуни, зайцеподібні, парнокопитні, непарнокопитні, копито.
Обладнання і матеріали: таблиці «Ссавці», відео- та фотоматеріали.
Тип урокузасвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф», обговорення слів поета.

II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Хто зайвий?»: знайдіть у переліку зайву тварину і підкресліть її. Поясніть свій вибір.
1. Єхидна, коала, качкодзьоб.
2. Сумчастий кріт, опосум, кріт.
3. Бурозубка, їжак, кенгуру.
4. Хохуля, нічниця, кажан
2. Гра між рядами «Назви ознаку».
Учитель пропонує кожному ряду тварину, записує її на дошці (кенгуру, кріт, кажан тощо). Учні по черзі називають характеристики цих тварин, за це отримують бали. Учні інших рядів стежать за правильністю формулювань. Наприклад:
Кінцівки вкорочені, пристосовані до риття тунелів (кріт).
Кінцівки у формі крила, яке формується зі складки шкіри, видовжених пальців і хвоста (кажан).
Передні кінцівки короткі, задні масивні, пристосовані до стрибків (кенгуру) і так далі.

III. Мотивація навчальної діяльності.
Цікава інформація про зайцеподібних.
Зайчиха приводить малюків тричі на рік. Зайченят першого виводку називають «настовиками», бо народжуються, коли на снігу з'являється кірочка - наст; тих, що народились улітку, - «колосовиками» чи «травниками», а останніх - «листопадниками».
Цікава інформація про парнокопитних.
Зубри - найбільші звірі нашої лісової фауни, висота самця в холці сягає 2 метрів, жива маса може перевищувати тонну. У літературі наводяться свідчення Арістотеля про те, що шкіра зубра могла правити за постіль для сімох воїнів. З вигляду зубр неповороткий, але насправді - швидкий і спритний, легко долає двометрові огорожі, триметрові рови. У стадах зубрів править стара зубриця, самці тримаються одинаками.

IV. Засвоєння нових знань.
Міні-проекти учнів про різноманітність ссавців: «Гризуни»; «Зайцеподібні»; «Парнокопитні»; «Непарнокопитий».

V. Узагальнення і систематизація знань.
Біологічний диктант «Різноманітність ссавців» (позначте «+» правильні твердження, знаком
«-» - неправильні).
1. У гризунів на верхній і нижній щелепі по 2 різці, які ростуть усе життя і самозаточуються. (+)
2. Бобри влаштовують собі будиночки у вигляді гнізд на деревах, де запасають листя і траву. (-)
3. Усі гризуни належать до мишоподібних: це білка, пацюк, миша, бобер, ховрах. (-)
4. У зайцеподібних, як і у гризунів, по два різці на кожній щелепі. (-)
5. Дикий кріль поширений на Півдні України, риє нори в землі. (+)
6. В Україні поширений заєць сірий, якого ще називають русак. (+)
7. Кінь, віслюк, зебра, кулан належать до парнокопитних. (-)
8. У коня добре розвинений один палець, захищений копитом. (+)
9. Носоріг має три пальці, оточені роговими копитами. (+)
10. До парнокопитних належать: корова, коза, вівця, олень, зубр. (+)
11. Дикий кабан - представник непарнокопитних, є предком бегемота. (-)
12. Копитні тварини живляться тваринною їжею, для цього мають гострі ікла. (-)

VI. Підсумки.
1. Повторне обговорення епіграфа на базі вивченого різноманіття ссавців.
2. Біологічна задача: кожен із 7 чоловік має по 7 кішок. Кожна кішка з’їдає по 7 мишей. Кожна миша знищує за літо 7 колосків ячменю. А із зерен одного колоска може вирости 7 жмень ячменю. Скільки жмень ячменю зберігається щороку завдяки кішкам?

VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 25. Підготувати групові проекти на теми «Значення ссавців у природі та житті людини» (учні класу об’єднуються в чотири-шість груп, обирають напрям дослідження ссавців, наприклад: у промисловості та виробництві продуктів; вдома та навколо нас - породи ссавців; користь і шкода, яку вони завдають людям; у медицині, в історії та літературі; охорона ссавців тощо).


Урок 27. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ, ЇХНЯ РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Ссавці - найбільш розвинена група хребетних,
На вершині якої перебуває людина.
А. Давидов
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітними групами ссавців. Розглянути особливості зовнішньої будови хижих, китоподібних і приматів. Розширити знання учнів про роль ссавців у природі та житті людини. Розвивати критичне мислення. Виховувати любов і повагу до живих організмів.
Основні поняття: хижі, хижий зуб, китоподібні, китовий вус, примати, об’ємний зір.
Обладнання і матеріали: таблиці «Ссавці», відео- та фотоматеріали.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Чи дійсно людина є вершиною еволюції ссавців? До якої групи тварин належить людина?
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Утвори пару» між ссавцем та групою, до якої він належить:
1 ховрах
А рукокрилі
2 коала
Б першозвірі
3 качкодзьоб
В комахоїдні
4 олень
Г парнокопитні
5 кріль
Д непарнокопитні
6 їжак
Е сумчасті

Є зайцеподібні

Ж гризуни
2. Фронтальне опитування за запитаннями: Які ознаки зовнішньої будови характерні для представників гризунів? Чим зайцеподібні відрізняються від гризунів? Що таке копито? Як відрізнити парно- і непарнокопитних? Як особливості будови зубів гризунів сприяють їхньому живленню? Які особливості зубів копитних тварин?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Поетична хвилинка:
Уявіть, якби зникли ссавці на Землі,
Десь поділись звірята великі й малі.
І ліси, і моря, і луги, і поля
Опустіли б тоді, і завмерла б Земля.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: китоподібні (с. 108-109); хижі (с. 107-108); примати (с. 110— 112). А) Хижі тварини надзвичайно розумні, добре орієнтуються, мають чудовий нюх, зір, слух, прекрасно навчаються; Б) Уривок з фільму «Хатіко»; В) Довідкова інформація:
Пам'ятник псу на ім'я Хатіко встановлено в Токіо 21 квітня 1934 р. Цього собаку вважають символом відданості й вірності. Фермер подарував цуценя професору Хідесабуро Уено, який працював в університеті Токіо. Коли Хатіко підріс, він постійно супроводжував свого господаря до самого входу на станцію Сібуя, а потім зустрічав його о третій годині дня. У травні 1925 р. професор помер на роботі. На той момент Хатіко було 18 місяців. Тоді він так і не дочекався свого господаря, але почав щодня приходити на цю станцію, чекаючи на нього до пізнього вечора. Ніч він проводив на ґанку будинку професора. Вірний собака 9 років щодня приходив на станцію, там само й помер. На станції Сібуя йому встановлено пам'ятник.
2. Звіти творчих груп:
Група 1: «Ссавці у промисловості та виробництві продуктів».
Група 2: «Ссавці вдома та навколо нас — породи ссавців».
Група 3: «Користь і шкода, яку люди мають від ссавців».
Група 4: «Ссавці в медицині».
Група 5: «Ссавці в історії та літературі».
Група 6: «Охорона ссавців».
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання «Грона» «Роль ссавців у житті людини».
2. Взаємоопитування «Бумеранг»: учні ставлять запитання один одному за вивченим матеріалом.
VI. Підсумки.
Вправа «Ключовий момент»: учні по черзі називають найважливіше, про що вони дізнались на уроці, те, що їх здивувало, схвилювало чи викликало запитання.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §§ 26, 27, повторити ознаки риб, амфібій, і рептилій, птахів, ссавців за опорними конспектами.

Урок 28. ПРАКТИЧНА РОБОТА 3 «ВИЗНАЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗОВНІШНЬОЇ БУДОВИ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН У ЗВ’ЯЗКУ З ПРИСТОСУВАННЯМ ЇХ ДО РІЗНИХ УМОВ ІСНУВАННЯ»
У природі немає нічого недоцільного.
М. де Монтень
Мета уроку: розкрити особливості будови тіла хребетних тварин, пов'язані з пристосуванням до умов їх існування. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки. Виховувати культуру оформлення письмових робіт.
Обладнання і матеріали: вологі препарати, опудала хребетних тварин (риб, амфібій, рептилій, птахів і ссавців); фото- та відеофрагменти, малюнки.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, формування практичних умінь.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап.
Обговорення епіграфа. Як він пов’язаний з темою уроку?
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування учнів за запитаннями: Які ознаки риб як тварин водного середовища життя? Що дає змогу жабам мешкати в двох середовищах? Які особливості будови тіла ящірки? Назвіть пристосування до польоту в будові птаха. Які ознаки будови характерні для собаки як тварини наземно-повітряного середовища?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Цікава інформація про хребетних тварин:
Риба-бризкун має оригінальний спосіб добування їжі. Вона живиться комахами, яких збиває струменем води з надводних рослин.
Найшвидшою сухопутною змією вважають чорну мамбу - швидкість її пересування плазуванням сягає 11 км/год.
Серпокрильці - це птахи, які втратили здатність ходити по землі. їхні чотири пальці повернуті вперед, це допомагає чіплятись за стіни чи скелі.
IV.Формування практичних умінь і навичок.
ПРАКТИЧНА РОБОТА 3
Тема: Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням їх до різних умов існування
Мета: розглянути на прикладах закономірності пристосування хребетних тварин до життя в різних середовищах у їхній зовнішній будові. Навчитися характеризувати різних хребетних тварин за особливостями зовнішньої будови, знаходити пристосування до життя в різних середовищах.
Обладнання та матеріаливологі препарати риби, амфібії, рептилії, опудала птаха, ссавця.
Хід роботи
1. Розгляньте запропоновані вчителем вологі препарати, опудала, фото хребетних тварин (рибу, представників амфібій, рептилій, птахів і ссавців).
Запропонована риба - ____; поширена у прісних чи солоних водоймах; форма тіла ____; органи пересування (плавання) ____; тіло риби вкрите ____.
Запропонована амфібія - ____; поширена ____; форма тіла ____; органи пересування ____; тіло вкрите ____.
Запропонована рептилія - ____; поширена ____; форма тіла ____; плазує за допомогою ____; тіло вкрите ____.
Запропонований птах - ____; поширений у середовищі ____; форма тіла ____; пересувається, використовуючи ____; тіло птаха вкрите ____.
Запропонований ссавець - ____; трапляється у ____; форма тіла ____; пересувається за допомогою ____; тіло вкрите ____.
2. Зробіть висновки, зазначивши основні пристосування у зовнішній будові хребетних тварин до життя в різних умовах середовища.
У риб, щоб існувати у водному середовищі, є такі пристосування ____.
Амфібії мешкають у водному та наземному середовищах. Для цього вони мають ____.
Рептилії здебільшого поширені в наземному середовищі, для цього вони мають ____.
Птахи живуть у наземно-повітряному середовищі, вони здатні до польоту завдяки ____.
Ссавці мають такі пристосування до існування в наземно-повітряному середовищі ____.
VI. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа «Логікон». Заповніть пропущені комірки.
Логікон «Хребетні тварини»
Риби
2
Рептилії
4
Ссавці
1
Хвостаті
Лускаті
5
6
Окунь звичайний
Саламандра плямиста
3
Горобець хатній
Олень плямистий
VII. Підсумки.
Підбиття підсумків роботи з використанням вправи «Хто найкращий»: учні оцінюють роботу один одного.
VIII. Домашнє завдання.
Повторити §§ 23-27 та опорні конспекти в зошиті.





Немає коментарів:

Дописати коментар